Als je een mazouttank hebt, ben je waarschijnlijk goed op de hoogte van de voordelen van stookolie als warmtebron. Maar wat gebeurt er als er water in je mazouttank terechtkomt? In dit artikel gaan we in op de oorzaken van water in je tank, de mogelijke gevolgen, hoe je dit probleem kunt oplossen, en wat de kosten zijn van verschillende oplossingen.
Waar bevindt zich het water?
Water in en rond de mazouttank kan zich op verschillende plaatsen ophopen, de meest voorkomende plaatsen zijn:
- Water in mangat: de toegang tot de ondergrondse mazouttank bevindt zich boven de tank en bestaat meestal uit een gemetst mangat. Door de slechte staat van het metselwerk kan er water doorsijpelen.
- Water in mazouttank: water is zwaarder dan mazout en zal bijgevolg zakken naar de bodem van de tank.
Oorzaken van water in je mazouttank
Voordat we ingaan op de gevolgen en oplossingen, is het belangrijk om te begrijpen hoe water in je mazouttank terechtkomt. Er zijn verschillende oorzaken:
- Condensatie in mazouttank: Een veelvoorkomende oorzaak van water in de mazouttank is condensatie. Dit gebeurt wanneer de temperatuur in de tank fluctueert, vooral tijdens de overgang van warm naar koud weer. De lucht in de tank bevat vocht, dat condenseert en zich ophoopt als water op de bodem van de tank.
- Lekkage mazouttank: Lekkages in de tank kunnen ervoor zorgen dat regenwater of grondwater de tank binnendringt. Dit kan gebeuren als de tank beschadigd is, bijvoorbeeld door corrosie of roest.
- Onjuiste installatie: Een slechte installatie van de mazouttank kan ook leiden tot waterproblemen. Als de tank niet goed is afgedicht of op een plek is geplaatst waar het grondwater gemakkelijk kan binnendringen, kan er water in de tank terechtkomen. Ook een slechte koppeling kan water vatten.
- Verontreinigde stookolie: In sommige gevallen kan zelfs de stookolie zelf water bevatten. Dit kan gebeuren als de stookolie tijdens transport of opslag in contact komt met vochtige omstandigheden.
- Ontluchting: Als de ontluchting in het mangat / toegangskamer onder water staat, zal het water in de tank sijpelen. De ontluchtingsbuis kan verlengd worden of boven het maaiveld uitkomen.
Gevolgen van water in je mazouttank
Het hebben van water in je mazouttank kan leiden tot verschillende problemen en gevolgen:
- Schade aan de tank: Water kan leiden tot corrosie en roestvorming aan de binnenkant van de tank. Dit kan de levensduur van de tank verkorten en uiteindelijk leiden tot lekkages. In het slechtste geval zal je de mazouttank moeten laten uitgraven en laten vervangen door een nieuwe mazouttank.
- Verstoppingen: Als water in de brander terechtkomt, kan dit leiden tot verstoppingen en storingen in het verwarmingssysteem. Dit kan resulteren in inefficiëntie en extra kosten voor reparaties.
- Kwaliteit van de mazout: Water in de stookolie kan de kwaliteit van de stookolie verminderen, wat kan resulteren in een slechtere verbranding en minder efficiënte verwarming.
- Kosten: Het verwijderen van water en het herstellen van eventuele schade kan kostbaar zijn. Bovendien kan het hebben van water in je mazouttank leiden tot een hoger brandstofverbruik, wat resulteert in extra kosten op de lange termijn.
- Geen verwarming: Een mazoutketel werkt op mazout en niet op water. Als er water in de brandstofleiding komt, zal de brander niet aanslaan.
Oplossingen voor water in je mazouttank
Als je ontdekt dat er water in je mazouttank zit, is het belangrijk om snel actie te ondernemen. Hier zijn enkele mogelijke oplossingen:
- Waterafzuigpomp: Een effectieve manier om water uit je mazouttank te pompen, is door een afzuigpomp met buis te installeren. Dit systeem pompt het water uit de tank en voorkomt dat het zich verder ophoopt. Het water bevindt zich volledig onderin de tank. De kosten variëren afhankelijk van het type systeem dat je kiest, maar kunnen enkele honderden tot duizenden euro’s bedragen. Heb je te kampen met water, dan kun je dit laten oppompen door een tankservicebedrijf zonder dat je een dure pomp dient aan schaffen.
- Tankinspectie en mazouttank onderhoud: Regelmatige inspectie en onderhoud van je mazouttank kunnen helpen om problemen vroegtijdig te identificeren en te voorkomen. Dit kan bijdragen aan het verminderen van waterophoping en de bijbehorende kosten. In sommige gevallen ben je verplicht een mazouttank te laten controleren en keuren.
- Tankreiniging: Als er zich al een aanzienlijke hoeveelheid water in je tank heeft opgehoopt, kan het nodig zijn om de tank volledig te reinigen. Dit kan kostbaar zijn en varieert sterk afhankelijk van de omvang van de reiniging en de staat van de tank.
- Verbeterde opslag en afsluiting: Het is ook belangrijk om de oorzaken van waterproblemen aan te pakken. Dit kan onder meer het verbeteren van de opslagomstandigheden en de afdichting van de tank omvatten. Een deksel in slechte staat of een toegangskamer/mangat dat slecht onderhouden is kunnen ervoor zorgen dat er water in de tank sijpelt. Dit kan variëren van eenvoudige afdichtingsmiddelen tot het verplaatsen van de tank naar een betere locatie.
Prijs water uit mazouttank verwijderen
De kosten van het aanpakken van waterproblemen in je mazouttank variëren sterk, afhankelijk van de ernst van het probleem en de gekozen oplossing. Hier zijn enkele richtlijnen:
- Pomp: De kosten voor het installeren van een waterafvoerpomp kunnen variëren van ongeveer €500 tot €2.000, afhankelijk van het type systeem en de installatiekosten.
- Tankinspectie en onderhoud: Regelmatige inspectie en onderhoud zijn over het algemeen minder kostbaar, met typische kosten van €100 tot €300 per jaar, afhankelijk van de soort mazouttank ( bovengronds / ondergronds ) frequentie van de inspecties en eventuele benodigde reparaties.
- Tankreiniging: Het reinigen van een mazouttank kan aanzienlijke kosten met zich meebrengen, variërend van €500 tot €1.500 of meer, afhankelijk van de omvang van de reiniging en de staat van de tank.
- Verbeterde opslag en afsluiting: De kosten voor het verbeteren van de opslag en afdichting van de tank kunnen sterk variëren, van enkele tientallen euro’s voor afdichtingsmiddelen tot duizenden euro’s voor het verplaatsen van de tank naar een nieuwe locatie.