Belang van content management voor kmo’s
Content is zoveel meer dan de inhoud van een website, ook tal van andere bedrijfsgegevens en –documenten maken er deel van uit. Omdat content erg veel geld kost, spring je er als kmo best doordacht mee om. Wij wijzen je dan ook op het belang van content management.
Content is meer dan webcontent De term content wordt doorgaans louter geassocieerd met de inhoud van de bedrijfswebsite, meer bepaald de teksten, foto’s, grafieken, audio- of videobestanden... die je op de website terugvindt.
Nochtans maken ook tal van documenten die binnen het bedrijf circuleren deel uit van de content van een kmo, met name informatie met data errond zodat computers die informatie kunnen terugvinden, bewerken, doorsturen... Zo genereren de marketing-, de communicatie-, de human resources-, de trainings-, de support- en/of de productontwikkelingsafdeling elk hun eigen gegevens en documenten.
Waarde van content voor kmo’s Voor een kmo is het belangrijk dat de informatiebronnen die in een bepaalde afdeling tot stand komen, gestructureerd worden en een context krijgen. Alleen op die manier is de informatie betekenisvol voor het hele bedrijf én voor de klanten, leveranciers en partners van het bedrijf.
Bovendien springt een kmo zo pas echt efficiënt met zijn werkingsmiddelen om. De creatie van content kost immers handenvol geld. Amerikaanse onderzoeken spreken over een gemiddelde kost van 32 dollar per uur. Als je die content kan hergebruiken, vermeerder je de waarde ervan. Stel eenvoudigweg dat je die content 4 keer hergebruikt, dan blijft de kost ervan 32 dollar per uur terwijl de waarde ervan toeneemt tot 128 dollar. Content management als uitdaging Voor kmo’s is het managen van content dé uitdaging van de toekomst. De informatiestroom zal de komende jaren alleen maar exponentieel toenemen, alsook de kost ervan.
Efficiënt en effectief gebruik kunnen maken van alle content is om die reden een must voor kmo’s. Als bedrijf moet je bepaalde content snel weten terug te vinden, want tijd kost geld. Bovendien moet je proactief handelen om problemen zoals het bepalen van de versie, de auteur, de geldigheid, de aanpassingen... van content te voorkomen.
Content management of afgekort CM is de laatste tijd dan ook big business. De term staat voor een reeks processen en technologieën die de levenscyclus van content ondersteunen. Denk daarbij aan eenvoudige oplossingen als duidelijke afspraken en structuren of meer complexe oplossingen zoals automatiseringsprogramma’s.
|