logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 ONDERNEMEN
Startpagina
Artikels
Kosten boekhouder
Energietips
Links
 BUSINESS LEADS
Aanbestedingen
Ontvang offertes
 ZOEKEN EN TOOLS
Btw-nummers
Btw berekenen
Overnames
Faillissementen
Gerechtelijke akkoorden
Oprichtingen
Bedrijfsinformatie
Woordenboek
Postcodes
Vertalingen
 GIDS EN TELEFOON
B2B Aankoopgids
Gele Gids Wereldwijd
Witte Gids
 ZONENUMMERS
België
Nederland
Frankrijk
Duitsland
Alle landcodes
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Relatiegeschenken, do's en don'ts

Hoe luiden de ongeschreven regels omtrent het geven van relatiegeschenken in een zakelijke context? Wij presenteren je de doís en doníts.

Doís omtrent relatiegeschenken
Waarop moet je letten als je relatiegeschenken verstuurt naar goede klanten en klienten?

  • Controleer of er geen fouten zitten in gepersonaliseerde relatiegeschenken
    Het personaliseren van relatiegeschenken is een goed idee. Zorg er dan wel voor dat je nagaat of alles klopt. Zo moet je zeker controleren of de persoonsnamen correct gespeld zijn, zowel bij het bestellen van de gepersonaliseerde relatiegeschenken als bij het versturen ervan. De bedoeling van een relatiegeschenk is nu eenmaal dat je je erkentelijkheid betuigt voor iemands diensten. Een verkeerde gespelde naam roept bij de ontvanger enkel teleurstelling op.  
  • Verstuur verschillende relatiegeschenken
    Als je een vaste reeks klanten of clienten hebt, geeft dan elk jaar een ander relatiegeschenk. Op die manier voorkom je dat je afgezaagd overkomt in de zin van: ĎHier komt de fruitmand van de firma Jacobs... alweer.í Zorg ervoor dat je klanten zich verlangend afvragen wat ze dit jaar van jou mogen verwachten.
  • Denk 2 keer na over relatiegeschenken voor het andere geslacht
    We raden je aan om extra oplettend te zijn als je vrouwelijke klanten of klienten een relatiegeschenk bezorgd. Je relatiegeschenk mag in geen geval verkeerd geinterpreteerd worden. Daarom kies je beter niet voor te persoonlijke relatiegeschenken.
  • Houd rekening dieetbeperkingen
    Als de relatiegeschenken die je uitdeelt, bedoeld zijn voor specifieke personen, mag daaruit geen onverschilligheid of onachtzaamheid af te leiden zijn. Zo beschouwt men relatiegeschenken die totaal geen rekening houden met iemands religieuze, ethische of medische beperkingen als onattent. Denk daarbij aan een fles wijn schenken aan een moslim, marsepein aan een diabeticus of ganzenlever aan een vegetarier.

Doníts omtrent relatiegeschenken
Wat moet je zeker vermijden bij het overhandigen van relatiegeschenken aan klanten en klienten?

  • Bezorg geen groepscadeau als de groepsleden elkaar niet kennen
    Als je zakelijke relatie een groot bedrijf vormt en je met verschillende mensen binnen dat bedrijf samenwerkt, dan kan je een relatiegeschenk voor de hele groep laten bezorgen. In dat geval moeten de ontvangers elkaar wel kennen en met elkaar samenwerken. Stuur een groepsgeschenk bovendien naar een neutrale locatie. 
  • Reciproceer niet automatisch
    Als iemand je een relatiegeschenk bezorgt, hoef je niet per se iets terug te geven. Betuig wel je erkentelijkheid over het relatiegeschenk en bedank de verzender voor zijn of haar attentie.
  • Vergeet de internationale etiquetteregels niet
    Als je ook relatiegeschenken naar het buitenland verstuurt, houd dan zeker rekning met de plaatselijke gewoontes. Iemand onbedoeld beleden of de verkeerde boodschap uitsturen, gebeurt gemakkelijker dan je denkt. Om te voorkomen dat de ontvanger taxen of accijnzen moet betalen op het relatiegeschenk dat je hem bezorgt, kan je overwegen om het relatiegeschenk te bestellen in de omgeving van je zakelijke contact.
  • Vergeet de assistenten niet
    Vaak stuurt men enkel relatiegeschenken naar bazen en managers. Je hebt echter ook tal van contacten met hun assistenten. Deze apprecieren het als je ook aan hunn denkt.
  • Geef geen relatiegeschenken aan voormalige klanten
    Een relatiegeschenk overhandigen aan een vroegere klant of klient beschouwt men doorgaans als not done. Deze zal ongetwijfeld denken dat het relatiegeschenk een poging is om hun vroegere zakenpartner terug te winnen. Als je toch per se iets wil geven, stuur dan (enkel) het eerste jaar na het beeindigen van de zakelijke relatie een kaartje.

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 8/11/2007
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent ondernemen
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 

 
  ENI ENERGIELEVERANCIER
 AUDENAERT ACCOUNTANCY - BOEKHOUDKANTOOR
ACCTS
all-round accountants- en boekhoudkantoor met een professioneel team gevestigd in Melle.
 BESPAAR ENERGIE: BEDRIJF OF KANTOOR
Bespaar op je energiefactuur !
Ontdek tips om te besparen in je bedrijf op je energie zoals elektriciteit, gas, water...
 TOOLS EN ZOEKEN
Overnames
Volg online welke bedrijven te koop staan of klaar staan om over te nemen.
Faillisementen / Oprichtingen
Welke bedrijven gingen in België vorige maand failliet en welke bedrijven werden opgericht.
Postcodes en Posttarieven
Zoek via NetOnline Belgische postcodes op en de tarieven voor briefwisseling.
Vertalen
Bent u op zoek naar een vertaling ? Via onze vertaalmodules kunt u vertalen.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z