logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 ONDERNEMEN
Startpagina
Artikels
Kosten boekhouder
Energietips
Links
 BUSINESS LEADS
Aanbestedingen
Ontvang offertes
 ZOEKEN EN TOOLS
Btw-nummers
Btw berekenen
Overnames
Faillissementen
Gerechtelijke akkoorden
Oprichtingen
Bedrijfsinformatie
Woordenboek
Postcodes
Vertalingen
 GIDS EN TELEFOON
B2B Aankoopgids
Gele Gids Wereldwijd
Witte Gids
 ZONENUMMERS
België
Nederland
Frankrijk
Duitsland
Alle landcodes
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Verkoop ook jezelf in je contacten met klanten

Als we een product of dienst verkopen aan een klant, vergeten we vaak dat het belangrijk is om ook onszelf te verkopen tijdens die contacten met de klant.

Vertrouwen hebben in verkopers
Consumenten willen weten of de persoon achter het product of de dienst, in casu de verkoper, gelooft wat hij hen vertelt. Ze willen ervan overtuigd worden dat de persoon die het verkoopspraatje houdt, ook zelf het product zou gebruiken. Noem het een soort vereenzelviging of identificatie.

Hoe weet je hoe het nu wel en niet moet? Als verkoper ben je in ontelbare situaties ook klant. Maak gebruik van de positieve en negatieve ervaringen als klant en leer hoe je jezelf kan verkopen.

Overdreven of ongeloofwaardige vereenzelviging
Veel verkopers zijn zich bewust van het prototype van de klant die op zoek is naar identificatie. Het lijkt dan of beide personen verbonden zijn met elkaar: ze hebben een gelijkaardig probleem en zoeken daarvoor een oplossing. In plaats van subtiel gebruik te maken van dergelijke signalen doen verkopers er echter vaak een schepje bovenop waardoor ze allesbehalve betrouwbaar overkomen.

Misschien herken je de volgende situaties? Je staat op het punt om een computer te kopen van een bepaald merk en de winkelbediende die je helpt bij je keuze, is toevallig ook een trouwe klant van dat merk. Hij beweert dat hij na een foute pc-keuze is overgestapt naar het desbetreffende merk en nu steevast dat merk computers koopt. Toevallig toch?

Of je vraagt de winkelbediende van een parfumerie naar een goede dagcreme voor je droge huid. Ze stapt resoluut op een rek met dure merkproducten af, haalt er een tube uit en zegt met een uitgestreken gezicht: ‘Dit is een heel goed product; ik gebruik het ook.’ Waarschijnlijk kan je de weerleiding dan niet weerstaan om naar droogtelijntjes en rimpels te speuren op het gezicht van de winkelbediende. Dat zal wel, denk je…

Pseudokennis in plaats van feiten
Verkopers moeten hun producten en diensten door en door kennen. Is dat echter niet het geval, dan kunnen ze beter toegeven dat ze het niet precies weten en dat ze het elders gaan navragen of opzoeken. Alles is beter dan klanten verkeerde informatie bezorgen. Het vertrouwen is dan voor eens en altijd beschadigd.

Heb je al eens een soortgelijke situatie meegemaakt? Je gaat samen met je ouders op zoek naar een digitaal fototoestel voor hen. Je moeit je niet te veel in het gesprek tussen verkoper en ouders, maar luistert wel aandachtig mee. Het valt je op dat de verkoper ontzettend veel sjieke vaktermen gebruikt waarvan je ouders toch wel wat opkijken. De uitleg van de bediende klinkt misschien wel goed, maar correct is hij niet en dat weet jij maar al te goed. Subtiel maak je je ouders dan ook duidelijk dat ze moeten doen alsof ze nog wat willen nadenken over hun aankoop.

Gebrek aan persoonlijkheid en zelfvertrouwen
Niet alleen wat je zegt, is van belang. Ook je voorkomen en de manier waarop je iets zegt, bepalen of een koop al dan niet gesloten wordt.

Een voorbeeld: je laat de olie van je wagen verversen. Aangezien die klus niet zo lang duurt, blijf je bij je auto staan. De automecanicien buigt zich onder de motorkap en richt zijn blik op de motor. Zonder te bewegen begint hij tegen je te praten: ‘Ook de transmissievloeistof mag vervangen worden vanwege het grote aantal kilometers.’ Heel de tijd houdt hij zijn blik echter op de motor gericht zonder je ook maar een seconde aan te kijken. Bovendien legt hij uit dat hij een deel van de transmissie daarvoor ’afgeneemd moet worden’. Je verschiet… Uiteindelijk besluit je het toch maar bij het verversen van de olie alleen te houden. 
 
Goede presentatie, goede verkoopscijfers
Lichaamstaal is misschien wel het meest belangrijke onderdeel van een verkoopspresentatie. Lichaamstaal en oogcontact in het bijzonder kan de verkoopscijfers maken of kraken. Waarom? Het is voor de klant een teken dat je als verkoper vertrouwen hebt in wat je doet en verkoopt.

Waarop moet je letten als je jezelf tracht te verkopen aan de klant?

  • Lichaamstaal, meer bepaald oogcontact houden en glimlachen
  • Stevige handdruk
  • Aangenaam voorkomen (geen vuile schoenen bijvoorbeeld)
  • Productkennis
  • Heldere uitleg
  • Trage uitleg
  • Goede houding zonder afhangende schouders
  • Luisterbereidheid

Als je met deze aspecten rekening houdt, zal je merken dat je verkoopsproductiviteit toeneemt. Vergeet niet dat jij ook een groot deel van de verkoop bepaalt. Voor de consument in je product of dienst gelooft, moet hij namelijk eerst in jou als verkoper geloven.

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 25/10/2007
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent ondernemen
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 

 
  ENI ENERGIELEVERANCIER
 AUDENAERT ACCOUNTANCY - BOEKHOUDKANTOOR
ACCTS
all-round accountants- en boekhoudkantoor met een professioneel team gevestigd in Melle.
 BESPAAR ENERGIE: BEDRIJF OF KANTOOR
Bespaar op je energiefactuur !
Ontdek tips om te besparen in je bedrijf op je energie zoals elektriciteit, gas, water...
 TOOLS EN ZOEKEN
Overnames
Volg online welke bedrijven te koop staan of klaar staan om over te nemen.
Faillisementen / Oprichtingen
Welke bedrijven gingen in België vorige maand failliet en welke bedrijven werden opgericht.
Postcodes en Posttarieven
Zoek via NetOnline Belgische postcodes op en de tarieven voor briefwisseling.
Vertalen
Bent u op zoek naar een vertaling ? Via onze vertaalmodules kunt u vertalen.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z