logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 ONDERNEMEN
Startpagina
Artikels
Kosten boekhouder
Energietips
Links
 BUSINESS LEADS
Aanbestedingen
Ontvang offertes
 ZOEKEN EN TOOLS
Btw-nummers
Btw berekenen
Overnames
Faillissementen
Gerechtelijke akkoorden
Oprichtingen
Bedrijfsinformatie
Woordenboek
Postcodes
Vertalingen
 GIDS EN TELEFOON
B2B Aankoopgids
Gele Gids Wereldwijd
Witte Gids
 ZONENUMMERS
België
Nederland
Frankrijk
Duitsland
Alle landcodes
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Zo bepaal je de prijs van je product

Prijzen variŽren en fluctueren. Het financiŽle plaatje achter een product of dienst speelt een rol, maar dat is niet het enige. Welke andere factoren beÔnvloeden prijsbepalingen?

Houd rekening met je marketingdoelen
FinanciŽle gegevens zijn ťťn ding. Bij prijsbepalingen houden bedrijven meer en meer rekening met de marketingstrategieŽn, in casu de vergroting of het behoud van de afzet.

Consumenten houden nu eenmaal rekening met hun budget als ze iets kopen. Is een product relatief goedkoop? Dan zijn klanten sneller geneigd om het te kopen, zelfs in grotere hoeveelheden. Is het product relatief duur? Dan zal de consument niet zo snel beslissen om tot een aankoop over te gaan. Als hij het product uiteindelijk besluit te kopen, dan zal dat slechts in kleine hoeveelheden zijn.

Lage prijzen en kortingen trekken klanten aan. Dat gaat dan wel ten koste van de winstmarges. In bepaalde gevallen zijn de winstmarges echter ondergeschikt aan een ander marketingdoel: men wil productbekendheid verwerven, men wil zijn marktaandeel vergroten, men wil het marktaandeel van de concurrentie verkleinen... Om dergelijke doelstellingen te behalen doen ondernemingen toegevingen op het vlak van prijsbepalingen (lees: ze hanteren lagere prijzen).

Houd rekening met de productiekosten
Met verlies verkopen is onwettelijk en vanuit zakelijke oogpunt allesbehalve een goede zet. Een onderneming moet met andere woorden break-even draaien: de baten en de kosten moeten met elkaar in evenwicht zijn.

De minimale prijsbepaling valt daarom samen met het break-evenpoint: het punt waarop zonder winst of verlies gewerkt wordt. De kostprijs moet dan minstens de kosten van een product of dienst dekken: de materiaalkosten, de productiekosten, de loonkosten, de transportkosten, de administratiekosten, de boekhoudkosten, de verkoopskosten... oftewel zowel de rechtstreekse als de onrechtstreekse kosten die verbonden zijn aan het product of de dienst. Als je deze kosten bij elkaar optelt, dan bekom je het break-evenpoint.

Houd rekening met de vraag
De wisselwerking tussen vraag en aanbod bepaalt eveneens de prijs van een product of dienst. Hoe moeilijker de consument een product of dienst kan verkrijgen, hoe meer hij bereid is ervoor te betalen. Schaarse goederen waar veel vraag naar is, kennen om die redenen een veel hogere prijsbepaling dan minder gewilde goederen die in overvloed verkrijgbaar zijn. Vooral bij landbouwproducten spelen vraag en aanbod een belangrijke rol bij de prijsbepaling. 

Houd rekening met de waarde voor de klant
De prijs en de waarde van een product kunnen uiteenlopen, aangezien de waarde subjectief bepaald wordt. De waarde is de betekenis als bezit en ruilobject, vaak uitgedrukt in geld, aldus Van Dale.

Om de waarde van een product te bepalen, moeten je eerst door de ogen van de klant naar het product kijken. Een postzegelverzamelaar zal zonder problemen flink in zijn zakken tasten om een unieke postzegel op de kop te tikken, terwijl de gewone consument een postzegel louter beschouwt als een voorwerp waarmee je de verzending van brieven financiert. Vooral in de kunstwereld zijn het de individuele klanten die de waarde van een schilderij of een beeldhouwwerk bepalen.

Houd rekening met de concurrentie
Hoe zit het met de concurrentie? Ook je concurrenten oefenen invloed uit op de prijzen, met name als de producten vergelijkbaar zijn qua kwaliteit en waarde. Andere aspecten spelen evenwel ook een rol: het imago, de levering, de service, de garantie... Zo zijn er klanten die bereid zijn om meer te betalen dan elders omdat ze weten dat daar een betere service tegenoverstaat. 

Houd rekening met substitutieproducten
Waarom zouden klanten jouw duur multivruchtensap kopen als de goedkopere variant even fruitig en fris smaakt? Met andere woorden substitutieproducten of niet-identieke producten die consumenten wel met dezelfde bedoeling gebruiken, beÔnvloeden de prijs.

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 18/10/2007
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent ondernemen
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 

 
  ENI ENERGIELEVERANCIER
 AUDENAERT ACCOUNTANCY - BOEKHOUDKANTOOR
ACCTS
all-round accountants- en boekhoudkantoor met een professioneel team gevestigd in Melle.
 BESPAAR ENERGIE: BEDRIJF OF KANTOOR
Bespaar op je energiefactuur !
Ontdek tips om te besparen in je bedrijf op je energie zoals elektriciteit, gas, water...
 TOOLS EN ZOEKEN
Overnames
Volg online welke bedrijven te koop staan of klaar staan om over te nemen.
Faillisementen / Oprichtingen
Welke bedrijven gingen in België vorige maand failliet en welke bedrijven werden opgericht.
Postcodes en Posttarieven
Zoek via NetOnline Belgische postcodes op en de tarieven voor briefwisseling.
Vertalen
Bent u op zoek naar een vertaling ? Via onze vertaalmodules kunt u vertalen.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z