logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 ONDERNEMEN
Startpagina
Artikels
Kosten boekhouder
Energietips
Links
 BUSINESS LEADS
Aanbestedingen
Ontvang offertes
 ZOEKEN EN TOOLS
Btw-nummers
Btw berekenen
Overnames
Faillissementen
Gerechtelijke akkoorden
Oprichtingen
Bedrijfsinformatie
Woordenboek
Postcodes
Vertalingen
 GIDS EN TELEFOON
B2B Aankoopgids
Gele Gids Wereldwijd
Witte Gids
 ZONENUMMERS
België
Nederland
Frankrijk
Duitsland
Alle landcodes
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Welke distributiekanalen kiezen voor je kmo?

Als bedrijfsleider moet je ervoor zorgen dat je producten of diensten tot bij de eindgebruikers geraken. Dat kan via verschillende distributiekanalen, maar welke kanalen zijn het meest geschikt voor jouw onderneming?

Distributie via distributiekanalen
Wat verstaat men onder distributie? Distributie is het verspreiden van producten en diensten via distributiekanalen. Er zijn tal van manieren om producten of diensten te verspreiden. De distributiekanalen variëren dan ook, hetzij per onderneming, hetzij per bedrijfstak. Sommige distributiekanalen zijn nu eenmaal meer aangewezen dan andere.

Directe versus indirecte distributie
Wat distributie betreft, maakt men een onderscheid tussen 2 soorten distributie, namelijk direct en indirecte distributie. Met de term directe distributie verwijst men naar de rechtstreekse verspreiding tussen de fabrikant van een product of de leverancier van een dienst en de consument. Bij indirecte distributie staan er tussen fabrikant of leverancier en de consument tussenpersonen.

Stel dat je onderneming zich met zeefdrukken bezighoudt. Als je voor directe distributie kiest, dan kan je bijvoorbeeld een webwinkel opstarten waar je klanten T-shirts en andere bedrukte materialen rechtstreeks kunnen kopen. Geef je de voorkeur aan indirecte distributie, dan ga je als vertegenwoordiger van je onderneming op zoek naar winkels die de bedrukte spullen in jouw plaats aan de eindgebruikers zullen aanbieden.

Mogelijkheden bij directe distributie
Welke directe distributiekanalen kan je als bedrijfsleider kiezen?

Detailhandel – Als je een eigen detailhandel opricht voor de distributie van je producten, leer je je klanten veel beter kennen. Bovendien beslis je zelf over de winstmarges op je producten. Daar staan wel hoge kosten tegenover, zoals personeelskosten en andere kosten die komen kijken bij het runnen van je detailhandel.

Direct mail – Bij direct mail stuur je rechtstreeks reclame naar geadresseerden van je doelgroep. Je bent dan zeker dat ze geďnteresseerd zijn in je aanbieding, waardoor er veel meer respons volgt. Nadelen zijn de hoge kosten van direct mail vergeleken met gewone reclameadvertenties en het wantrouwen dat sommige consumenten koesteren tegenover direct mail.

Postordercatalogus – Een catalogus per post versturen waarin je al je producten bundelt, is een andere optie. Zorg er dan wel voor dat je voldoende geld kan investeren in de productie en verzending van je postordercatalogussen, want het moet professioneel ogen, wil je klanten overtuigen om een bestelling bij jouw kmo te plaatsen.

Webwinkel – In plaats van een papieren catalogus kan je ook een digitale catalogus samenstellen voor je e-shop op het internet. Je hebt dan geen winkelruimte of dure adressenbestanden nodig.

Mogelijkheden bij indirecte distributie
Welke indirecte distributiekanalen kan je als bedrijfsleider kiezen?

Detailhandel – Onderhandelen met andere detailhandelaars om hen je producten te laten verkopen biedt voor- en nadelen. Positief is dat je zelf geen geld moet spenderen aan een winkel en dat het gemakkelijker is om een goede relatie op te bouwen met een beperkt aantal inkopers van detailhandelaren dan met alle eindgebruikers. Nadelig is echter dat vooral grote detailhandelaars allerlei eisen stellen op het vlak van prijzen, leveringen...

Groothandel – Een groothandel is een handel die goederen in grote hoeveelheden van de producent koopt om ze in kleine hoeveelheden aan detaillisten door te verkopen. Vooral producenten die zich willen specialiseren in de productie, zijn gebaat met dit type distributiekanaal. Je hebt een kleiner aantal klanten en dus ook minder problemen ermee.

Opnieuw verpakken – Je kan je producten ook verkopen aan een producent van gelijkaardige producten. Deze zal je producten dan in een eigen verpakking te koop aanbieden. Als producent hoef je je dan niets meer aan te trekken van de verkoop en de marketing. Nadelig zijn wel de lagere winstmarges. Let ook op dat je niet afhankelijk wordt van een enkele klant.

Juiste distributiekanaal kiezen
Welke distributiekanalen passen nu het best bij jouw onderneming? Een pasklaar antwoord kunnen we je niet direct bezorgen. Wel kunnen we je helpen bij het selectieproces met de volgende richtlijnen:

  • Je kent ongetwijfeld de concurrenten van je kmo. Ga eens na welke distributiekanalen je concurrenten gebruiken en orden dit in een lijstje waarbij je de grootste concurrenten bovenaan plaatst.
  • Distributievormen verschillen op het vlak van de kostprijs. Stel een lijstje samen waarin je alleen de distributiekanalen vermeldt die de onderneming zich financieel kan veroorloven.
  • Werp een blik op dé distributiekanalen van de nabije toekomst. Maak een lijstje van die toekomstige distributiekanalen waarin jij én onderzoekers vertrouwen hebben.

Leg nu de 3 lijstjes bij elkaar. Vergelijk ze met elkaar en laat je grijze hersencellen werken. Op die manier zal je uitkomen bij het meest aangewezen distributiekanaal van je onderneming.

 

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 18/10/2007
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent ondernemen
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 

 
  ENI ENERGIELEVERANCIER
 AUDENAERT ACCOUNTANCY - BOEKHOUDKANTOOR
ACCTS
all-round accountants- en boekhoudkantoor met een professioneel team gevestigd in Melle.
 BESPAAR ENERGIE: BEDRIJF OF KANTOOR
Bespaar op je energiefactuur !
Ontdek tips om te besparen in je bedrijf op je energie zoals elektriciteit, gas, water...
 TOOLS EN ZOEKEN
Overnames
Volg online welke bedrijven te koop staan of klaar staan om over te nemen.
Faillisementen / Oprichtingen
Welke bedrijven gingen in België vorige maand failliet en welke bedrijven werden opgericht.
Postcodes en Posttarieven
Zoek via NetOnline Belgische postcodes op en de tarieven voor briefwisseling.
Vertalen
Bent u op zoek naar een vertaling ? Via onze vertaalmodules kunt u vertalen.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z