logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 ONDERNEMEN
Startpagina
Artikels
Kosten boekhouder
Energietips
Links
 BUSINESS LEADS
Aanbestedingen
Ontvang offertes
 ZOEKEN EN TOOLS
Btw-nummers
Btw berekenen
Overnames
Faillissementen
Gerechtelijke akkoorden
Oprichtingen
Bedrijfsinformatie
Woordenboek
Postcodes
Vertalingen
 GIDS EN TELEFOON
B2B Aankoopgids
Gele Gids Wereldwijd
Witte Gids
 ZONENUMMERS
België
Nederland
Frankrijk
Duitsland
Alle landcodes
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Welke bedrijfsnaam kies je voor je kmo?

Een van de belangrijkste zaken die een nieuwe onderneming nodig heeft, is een goede bedrijfsnaam. De handelsnaam vormt vaak de eerste kennismaking met de consumenten: de eerste indruk als het ware die ontzettend belangrijk is om potentiŽle klanten naar je kmo te lokken.

Bedrijfsnaam & link met bedrijf
Probeer een naam te kiezen die iets zegt over jou en je bedrijf. Opteer daarbij voor een eenvoudige naam die je doelpubliek zonder al te veel problemen onthoudt. Als de naam een gemakkelijk op te roepen mentaal beeld vormt, is het des te beter. Vooral op het world wide web met zijn sterke competitie is dat een belangrijke vereiste.

Bedrijfsnaam & je persoonlijke naam
Wil je niet noodzakelijk de virtuele wereld betreden met je bedrijf, dan is het een goed idee om eenvoudigweg je achternaam te gebruiken als handelsnaam waarna je uitlegt waarmee je bedrijf bezig is. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor Vertongen Grasmaaiers verkoop en hersteldienst, bakkerij Jacobs of Janssens verwarming en klimaatregeling. Deze bedrijfsnamen zijn ook gemakkelijk te onthouden. Eventueel kan je overwegen om er ook de stad of gemeente aan toe te voegen waar de zaak gelegen is. Bijvoorbeeld slagerij Andries Brugge of Lokerse Wooncentrale Claessens

Bedrijfsnaam & plaatsnaam
Een andere denkwijze is een handelsnaam kiezen zonder verwijzing naar je persoonlijke naam, maar met de vermelding van de plaatsnaam. Dan wordt het eenvoudigweg Lokerse Wooncentrale of Antwerpse etikettenspecialist. Met een dergelijke bedrijfsnaam lijkt het alsof je lokaal de eerste keuze vormt voor consumenten, waardoor het gemakkelijker is om je te richten op potentiŽle klanten uit de buurt.

Bedrijfsnaam & internetmarketing
Richt je je met je onderneming eerder op een internetpubliek, dan is het belangrijk dat je de eigenlijke naam van je product of dienst in het webadres vermeldt, zelfs als die verschilt van de bedrijfsnaam in kwestie. Stel dat je een e-shop met speciale fruitmanden opent, dan moet de URL daarnaar verwijzen: fruitmanden.be bijvoorbeeld of als die niet meer vrij is, kan je opteren voor fruitilicious.be of een andere naam die past bij je product. Dit is een belangrijk aandachtspunt aangezien veel internetzoekmachines extra waarde of gewicht toekennen in de rankschikking van websites die mensen die naar je product of dienst op zoek zijn, gepresenteerd krijgen.

Als je een b2b-verkoper of -dienstverlener bent, dan kan je overwegen om een meer corporatief klinkende naam te kiezen. Denk aan een woord dat je onderneming beschrijft en voeg er bijvoorbeeld consulting aan toe. Dan is misschien wel niet origineel, maar een dergelijke naamkeuze blijkt beter te werken onder business-to-business klanten en verkopers.

Bedrijfsnaam & heersende trends
Als je je bezighoudt met een meer eigentijdse markt, kan je opteren voor een minder formele naam. Je kan je zaak bijvoorbeeld de naam van een dier geven en een verwijzing of afbeelding van dat dier opnemen in je logo. Als je geen groot marketingbudget hebt, is zoín logo een ideale manier om te starten met het merken van je zaak. Zorg wel voor een professioneel ontworpen logo, aangezien het het publieke gelaat van je bedrijf vormt. Merknamen kunnen ongelooflijk belangrijk zijn voor je toekomstige zakelijke succes. Denk bijvoorbeeld aan het beeld van het monster van de gelijknamige onderneming die in alle reclameboodschappen terugkeert.  

Bedrijfsnaam & afkortingen
Je kan ook een erg korte naam, een afkorting of een acroniem kiezen als handelsnaam. Neem 2 of 3 woorden die je zaak beschrijven en kort ze af zodat je een nieuw woord of een acroniem bekomt. Op die manier slaag je erin om uit te leggen wat je onderneming doet zonder dat iemand het moeilijk heeft om je handelsnaam te onthouden. Wat nog beter is, het bezorgt je meteen een goede, gemakkelijk te onthouden en te typen internetadres. Denk bijvoorbeeld aan KOFI (Koffie Fierens).

Voor bepaalde bedrijven is het weliswaar moeilijk om een goede match te vinden. In dat geval moet je spelen met combinaties van woorden totdat je een handelsnaam bedenkt die goed klinkt ťn past bij je onderneming.

Bedrijfsnaam & aandachtspunten
Welke naam je ook kiest, zorg ervoor dat je handelsnaam aan de volgende eisen voldoet:

  • gemakkelijk te onthouden
  • gemakkelijk uit te spreken
  • gemakkelijk te typen
  • gemakkelijk te spellen

Daarnaast is het een goed idee om de geplande bedrijfsnaam eerst eens te laten vallen bij enkele mensen om na te gaan of hij echt geschikt is. Je kan ook een beroep doen op de gebruikers van een gepaste nieuwsgroep of zakelijk forum.

Handelsnaam bedacht? Slaap er dan nog eens enkele nachtjes over om jezelf te verzekeren dat je de juiste naamkeuze maakt. Soms kunnen enkele dagen een groot verschil opleveren in denken en perceptie.

Unieke bedrijfsnaam?
Als je een onderneming opstart in een sector met veel concurrentie, doe je er goed aan te controleren of je bedrijfsnaam nog niet geregistreerd is voor een andere zaak. Check dit voor je start met het ontwerpen van het logo en reclamecampagnes. Je wil natuurlijk voorkomen dat je een website ontwerpt rond de bedrijfsnaam van een andere onderneming.

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 5/9/2007
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent ondernemen
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 

 
  ENI ENERGIELEVERANCIER
 AUDENAERT ACCOUNTANCY - BOEKHOUDKANTOOR
ACCTS
all-round accountants- en boekhoudkantoor met een professioneel team gevestigd in Melle.
 BESPAAR ENERGIE: BEDRIJF OF KANTOOR
Bespaar op je energiefactuur !
Ontdek tips om te besparen in je bedrijf op je energie zoals elektriciteit, gas, water...
 TOOLS EN ZOEKEN
Overnames
Volg online welke bedrijven te koop staan of klaar staan om over te nemen.
Faillisementen / Oprichtingen
Welke bedrijven gingen in België vorige maand failliet en welke bedrijven werden opgericht.
Postcodes en Posttarieven
Zoek via NetOnline Belgische postcodes op en de tarieven voor briefwisseling.
Vertalen
Bent u op zoek naar een vertaling ? Via onze vertaalmodules kunt u vertalen.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z