logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 ONDERNEMEN
Startpagina
Artikels
Kosten boekhouder
Energietips
Links
 BUSINESS LEADS
Aanbestedingen
Ontvang offertes
 ZOEKEN EN TOOLS
Btw-nummers
Btw berekenen
Overnames
Faillissementen
Gerechtelijke akkoorden
Oprichtingen
Bedrijfsinformatie
Woordenboek
Postcodes
Vertalingen
 GIDS EN TELEFOON
B2B Aankoopgids
Gele Gids Wereldwijd
Witte Gids
 ZONENUMMERS
België
Nederland
Frankrijk
Duitsland
Alle landcodes
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Een nichemarkt kiezen voor je kmo?

Richt je je met je kmo op de globale markt of op een specifiek deel van de markt, de zogenaamde nichemarkt? Wij werpen een blik op de voordelen van handel drijven in nichemarkten.

Niche = specifiek product voor specifieke doelgroep
Elke onderneming richt zich per definitie op een markt, maar welke markt? Kies je als bedrijfsleider voor de globale markt of wil je een niche of nichemarkt bereiken? Met deze laatste term verwijst men naar een eigen terrein op de markt, een specifieke afnemersgroep waaraan men specifieke producten levert.

Laten we dit even verduidelijken met enkele eenvoudige voorbeelden:

  • Als bloemist kan je richten op de niche bruidsboeketten.
  • Als handelaar in een klerenwinkel kan je je richten op de niche kleding voor grote maten.
  • Als handelaar in een schoenenwinkel kan je je richten op de niche orthopedische schoenen.
  • Als kapper kan je je richten op de niche dreadlocks.
  • Als drukker kan je je richten op de niche bedrijfspublicaties.

Deze voorbeelden tonen duidelijk aan dat een specifiek product een specifieke doelgroep veronderstelt. Zonder grote mensen geen nichemarkt voor grote kleren en schoenen. Zonder bruidjes geen nichemarkt voor bruidsboeketten. Zonder bedrijven geen nichemarkt voor bedrijfspublicaties...

Als je even nadenkt over het soort producten of diensten die je wil aanbieden, dan zal je je snel realiseren dat de mogelijkheden voor nichemarkten bijna eindeloos zijn. Zolang er nood is aan een product of dienst, is er vraag naar.

Nichemarketing voor specifiek marktsegment
Focust je zaak zich op een of andere niche, dan zal je je marketingstrategieŽn moeten aanpassen. Men spreekt over nichemarketing, als je je met je marketingtools bewust concentreert op een beoogd deel van de markt. Dit beoogd deel, de zogenaamde nichemarkt, bestaat uit een welomschreven groep klanten met heel specifieke noden. Als marketeer moet je er daarom in slagen om dat duidelijk bepaald marktsegment en zijn noden aan te spreken. Dat betekent dat je enkel adverteert op die plaatsen waar de beoogde consumenten vaak komen. In plaats van geld te verspillen aan advertenties die geen of slechts een handvol potentiŽle klanten zien, kan je je geld spenderen aan een effectieve reclamecampagne.

Minder concurrentie voor niches
Een van de grote fouten die starters en bedrijfsleiders kunnen maken is nichemarketing negeren en zich richten op de grote markten waar veel geld te rapen lijkt. In eerste instantie is dit misschien wel een goed idee, maar vaak is het niet de beste optie. Op die manier word je immers geconfronteerd met een geduchte concurrentie. Ondernemingen die zich al gepositioneerd hebben in de globale markt zijn experten in wat ze doen, waardoor het bijna onmogelijk is om met hen te wedijveren, vooral als starter.

In nichemarkten zie je je slaagkansen flink stijgen. Aangezien er weinig concurrentie is, slagen mensen er effectief in om je zaak of je website te vinden en bijgevolg ook je producten te kopen. Als potentiŽle klanten op zoek gaan naar jouw producten, zal je kmo immers bovenaan het lijstje prijken in plaats van helemaal onderaan. Dit lijstje zal ook heel wat minder lang zijn; vaak is er zelfs maar een enkele aanbieder. Hierdoor maak je meer kans op nieuwe klanten en nog belangrijker, nieuwe aankopen. 

Weinig mnoís voor niches
Niches kunnen erg winstgevend zijn. Multinationale ondernemingen laten niches vaak links liggen omdat ze weinig winst opleveren in termen van schaalvoordelen. De vraag is nu eenmaal niet zo groot.

Bovendien vereist een niche vaak gespecialiseerde kennis en competenties. Als je met je kmo een goed of een dienst kan aanbieden die niet wordt aangeboden door andere spelers op de globale markt, dan weet je dat er geld mee te verdienen valt. Er is immers een vraag waaraan niemand of bijna niemand tegemoet kan komen.

Loyaliteit voor niches
Als je je kmo richt op een nichemarkt, moet je je wel bewust zijn van het belang van loyaliteit. Je zakelijk succes hangt immers sterk af van een kleine groep afnemers. Zolang deze consumenten tevreden zijn over je goederen en/of diensten is er geen vuiltje aan de lucht. Aan jou om dat zo te houden!

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 5/9/2007
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent ondernemen
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 

 
  ENI ENERGIELEVERANCIER
 AUDENAERT ACCOUNTANCY - BOEKHOUDKANTOOR
ACCTS
all-round accountants- en boekhoudkantoor met een professioneel team gevestigd in Melle.
 BESPAAR ENERGIE: BEDRIJF OF KANTOOR
Bespaar op je energiefactuur !
Ontdek tips om te besparen in je bedrijf op je energie zoals elektriciteit, gas, water...
 TOOLS EN ZOEKEN
Overnames
Volg online welke bedrijven te koop staan of klaar staan om over te nemen.
Faillisementen / Oprichtingen
Welke bedrijven gingen in België vorige maand failliet en welke bedrijven werden opgericht.
Postcodes en Posttarieven
Zoek via NetOnline Belgische postcodes op en de tarieven voor briefwisseling.
Vertalen
Bent u op zoek naar een vertaling ? Via onze vertaalmodules kunt u vertalen.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z