logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 ONDERNEMEN
Startpagina
Artikels
Kosten boekhouder
Energietips
Links
 BUSINESS LEADS
Aanbestedingen
Ontvang offertes
 ZOEKEN EN TOOLS
Btw-nummers
Btw berekenen
Overnames
Faillissementen
Gerechtelijke akkoorden
Oprichtingen
Bedrijfsinformatie
Woordenboek
Postcodes
Vertalingen
 GIDS EN TELEFOON
B2B Aankoopgids
Gele Gids Wereldwijd
Witte Gids
 ZONENUMMERS
België
Nederland
Frankrijk
Duitsland
Alle landcodes
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Wapen je denken en geest tegen lastige klanten

Van tijd tot tijd moet iedereen wel eens zaken doen met moeilijke, boze of manipulatieve klanten. Meestal neemt zoiets erg veel tijd in beslag en is het ontzettend frustrerend, als je er al niet razend van wordt. Vaak lijkt het of je aan de willekeur van vervelende klanten overgeleverd bent, maar dat is eigenlijk niet zo...

 

Zo word je immuun voor vervelende klanten

Omgaan met lastige klanten zonder je te ergeren? Het kan! Tenminste als je een manier van denken ontwikkelt die je helpt om immuun te worden voor beledigingen, hatelijke opmerkingen en aanvallen van moeilijke klanten. Met de juiste denkrichting slaag je erin de frustraties die dat soort situaties met zich meebrengen te verminderen en dat terwijl je een betere klantendienst aanbiedt.

 

Zo reageer je best niet op vervelende klanten

We leggen je eerst uit hoe je zeker niet mag reageren. Een veel voorkomende reactie is namelijk dat werknemers zich gemanipuleerd voelen door vervelende of grove klanten. Daarnaast hebben ze de indruk dat ze er niet in slagen om enige controle te verwerven over de situatie. Wie zich echter gemanipuleerd voelt, zal waarschijnlijk defensief of zelfs agressief reageren, waardoor de situatie alleen maar verergert.

 

Zo denk je best over vervelende klanten

Hoe moet het dan wel? Met wat oefening kan je je denkwijze veranderen, waardoor je niet zo snel uit je lood geslagen raakt als je met een onbeschofte klant te maken krijgt. Herhaal volgende boodschap enkele keren in jezelf en denk eraan in onaangename situaties:

  • ‘Ik sta niet toe dat een moeilijke en vervelende persoon me verdrietig, boos of gefrustreerd maakt. Ik sta niet toe dat deze persoon die ik zelfs amper ken mijn dag bederft of me ongelukkig maakt. Deze persoon is nu eenmaal niet belangrijk genoeg om mijn leven te controleren.’

De meest succesvolle werknemers gaan zelfs nog een stapjes verder en redeneren als volgt in vervelende situaties:

  • ‘Als deze klant weg is, dan wil ik terugkijken op de manier waarop ik handelde – en dat ongeacht het resultaat – en met trots zeggen dat ik professioneel en constructief handelde zonder mij te verlagen tot het kinderachtige (agressieve, vervelende...) niveau van de lastige klant. Ik wil niet het gevoel hebben dat ik slecht handelde.’

Merk op dat de focus hierbij niet ligt op het feit dat het moreel goed zou zijn om vriendelijk te zijn tegenover ambetante mensen. Je hoeft ook niet vriendelijk te glimlachen naar hen bij een verbale aanval jegens jezelf, je kunnen en de zaak.

 

De reden waarom je moet leren hoe je vervelende klanten bezweert, ben je zelf. Je vermindert er je stressniveau mee, je houdt meer van je job en je haalt meer voldoening uit je werk. Toevallig is het zo als je jezelf met deze gedachten vooruit helpt, je tegelijkertijd een betere klantendienst levert en een meer effectieve bijdrage levert aan de onderneming.

 

Zo stel je duidelijke doelen

Daarnaast moet je duidelijk zijn over je doelstellingen wanneer je met een vervelende klant te maken krijgt. Wil je het deze persoon betaald zetten omdat hij jou zo ongemanierd behandelt? Wil je hem vernederen? Vaak is het onze instinctieve reactie om vervelende en onwelwillende mensen te ontmaskeren en terug te vechten. Dat is een normale reactie, maar wat gebeurt er als je een lastige situatie met een klant zo aanpakt? De interactie tussen jou en de klant zal veel langer duren dan anders het geval zou zijn én aangezien het langer duurt, verergert de situatie heel waarschijnlijk. Hierdoor raak je nog meer van streek, vooral als de klant besluit om je baas erbij te roepen.

 

Je moet praktisch en realistisch blijven. Zet het betaald zetten opzij: je gaat de klant niet dwarszitten, tenzij je het jezelf nog onaangenamer wil maken.

 

Tracht daarom deze doelstellingen na te streven in je contact met klanten:

  • Ik wil met deze persoon op een professionele manier omgaan.
  • Ik wil deze vervelende interactie zo snel mogelijk beëindigen en dus geen olie op het vuur gooien.

Denk eraan: je staat zelf achter deze doelstellingen, je wíl zo handelen, je moet niet zo handelen. Als je naar deze eenvoudige doelstellingen toewerkt, zal je je job op een effectievere manier uitvoeren en optreden op een manier om trots op te zijn. Je hoeft een vervelende klant daarbij helemaal niet aardig te vinden of hem alle goeds toe te wensen. Voor je eigen voordeel moet je wel professioneel en kalm handelen en vermijden dat je iets doet waardoor je dit onaangename bezoek verlengt.

 

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 23/8/2007
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent ondernemen
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 

 
  ENI ENERGIELEVERANCIER
 AUDENAERT ACCOUNTANCY - BOEKHOUDKANTOOR
ACCTS
all-round accountants- en boekhoudkantoor met een professioneel team gevestigd in Melle.
 BESPAAR ENERGIE: BEDRIJF OF KANTOOR
Bespaar op je energiefactuur !
Ontdek tips om te besparen in je bedrijf op je energie zoals elektriciteit, gas, water...
 TOOLS EN ZOEKEN
Overnames
Volg online welke bedrijven te koop staan of klaar staan om over te nemen.
Faillisementen / Oprichtingen
Welke bedrijven gingen in België vorige maand failliet en welke bedrijven werden opgericht.
Postcodes en Posttarieven
Zoek via NetOnline Belgische postcodes op en de tarieven voor briefwisseling.
Vertalen
Bent u op zoek naar een vertaling ? Via onze vertaalmodules kunt u vertalen.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z