logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 ONDERNEMEN
Startpagina
Artikels
Kosten boekhouder
Energietips
Links
 BUSINESS LEADS
Aanbestedingen
Ontvang offertes
 ZOEKEN EN TOOLS
Btw-nummers
Btw berekenen
Overnames
Faillissementen
Gerechtelijke akkoorden
Oprichtingen
Bedrijfsinformatie
Woordenboek
Postcodes
Vertalingen
 GIDS EN TELEFOON
B2B Aankoopgids
Gele Gids Wereldwijd
Witte Gids
 ZONENUMMERS
België
Nederland
Frankrijk
Duitsland
Alle landcodes
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Presentatie? Zo trek je de aandacht van je publiek!

De aandacht van je publiek weten te trekken én behouden is het belangrijkste aspect bij het geven van een presentatie, want dagdromende of onoplettende luisteraars horen niet wat je te zeggen hebt. Bovendien is een verveeld publiek vaak een luidruchtig publiek, waardoor je als presentator zelf sneller afgeleid bent vanwege het rumoer, gestommel, papiergefrutsel...

Principes voor het creëren van belangstelling

Je hoeft geen psycholoog te zijn om te begrijpen hoe aandacht werkt, aangezien de principes gemakkelijk opgesomd kunnen worden. Eens je de basisprincipes kent, kan je je gedrag tijdens de presentatie aanpassen zodat je de interesse en aandacht vanwege je publiek verbetert. Daarom leggen we je eerst deze principes uit, waarna we dieper ingaan op de technieken waarmee je de aandacht trekt.

  •   Houd het relevant

Mensen letten heel goed op wanneer ze iets percipiëren als zijnde relevant voor hun eigen leven, bezorgdheden en belangen. Dat wil echter niet zeggen dat ze die relevantie altijd zelf inzien...

  • Leg expliciete links

Vaak beschouwen luisteraars informatie pas als relevant als eerst de implicaties voor hen verduidelijkt en benadrukt worden. Daarom is het belangrijk dat je bij een presentatie expliciet de nadruk legt op die relevantie. Wijs het publiek op de voordelen die de informatie biedt en illustreer de draagwijdte van de informatie.

  • Vermijd eentonigheid

Mensen hebben het moeilijk om de aandacht vast te houden bij iets dat niet verandert, dat constant en repetitief is. Een monotone stem klinkt bijvoorbeeld erg saai. Een presentator die stokstijf op zijn plaats blijft staan, heeft het moeilijker om de aandacht vast te grijpen dan iemand die voortdurend beweegt.

  • Ga voor variatie

Gecontroleerde veranderingen in de omgeving vormen de sleutel naar een aandachtig publiek. Als presentator kan je daaraan werken. Hoe? Met het gebruik van audiovisuele middelen, bewegingen, een gevarieerd stemgebruik en spreektempo... Dit toont ook aan dat je een enthousiaste presentator bent.

  • Vermijd afleiding

Mensen besteden soms aandacht aan dingen die triviaal of onrelevant zijn, aangezien veel mensen moeite hebben met het herkennen van hoofdzaken. Kleine dingen die anders zijn dan gewoonlijk leiden mensen af: een open rits, spelende zonnestralen, een bewegend gordijn... Als je hen niet helpt, zullen ze belangrijke punten missen van je presentatie.

Toepassing van de principes voor het creëren van belangstelling

Als we deze principes in de praktijk omzetten, komen we tot de volgende suggesties voor presentators:

 

Zorg ervoor dat je de eerste 5 minuten van je presentatie het idee creëert dat wat je zegt relevant is voor je publiek. Als presentator is het essentieel dat je de belangen van het publiek rond het onderwerp begrijpt en deze snel duidelijk maakt. Ga altijd uit van de relevantie vanuit het standpunt van het publiek.

 

Zelfs in de kortste presentatie wordt er nog heel wat informatie overgebracht. Het publiek zal slechts een deel van die informatie vasthouden. Zorg ervoor dat ze de hoofdpunten onthouden, niet de oppervlakkige details. Als presentator kan je je publiek helpen bij het focussen op de hoofdpunten via het leggen van verbale nadrukken zoals toon, volume, stiltes..., maar ook dia’s of transparanten.

 

Het is voor het publiek moeilijk om de aandacht vast te houden gedurende een langere tijd als er weinig verandering is in het gedrag van de spreker. Het slechtste wat je kan doen is stilstaan, monotoon spreken en dia na dia tonen. Met veranderende elementen kan een ervaren presentator de belangstelling gedurende langere tijdsperiodes weten vast te houden:

 

Wissel af wat spreektempo en spreekvolume betreft.

  • Varieer op het vlak van klankkleur.
  • Neem een actieve spreekhouding aan.

  • Varieer op het vlak van afstand tot het publiek.
  • Blijf niet stilstaan, maar beweeg.
  • Maak daarbij ondersteunende gebaren.

  • Voer een korte pauze en stiltes in om het publiek de gelegenheid te geven om de informatie tot zich door te laten dringen en dia’s in zich op te nemen.
  • Bouw een langere pauze in als de presentatie langer dan 45 minuten duurt.
  • Gebruik audiovisueel materiaal op een strategische manier: dia’s, overheadsheets, maquettes, demonstraties, dwarsdoorsnedes... 
  • Zorg voor fraaie en verzorgde illustraties.

  • Stel af en toe vragen aan het publiek.

  • Laat het publiek dingen doen.

  • Gebruik tegenstellingen, anekdotes, citaten, persoonlijke ervaringen…

  • Gebruik stijlfiguren om je taal te kleuren: ironie, woordspelingen, overdrijvingen, understatements, herhalingen, drieslagen...

 

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 21/8/2007
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent ondernemen
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 

 
  ENI ENERGIELEVERANCIER
 AUDENAERT ACCOUNTANCY - BOEKHOUDKANTOOR
ACCTS
all-round accountants- en boekhoudkantoor met een professioneel team gevestigd in Melle.
 BESPAAR ENERGIE: BEDRIJF OF KANTOOR
Bespaar op je energiefactuur !
Ontdek tips om te besparen in je bedrijf op je energie zoals elektriciteit, gas, water...
 TOOLS EN ZOEKEN
Overnames
Volg online welke bedrijven te koop staan of klaar staan om over te nemen.
Faillisementen / Oprichtingen
Welke bedrijven gingen in België vorige maand failliet en welke bedrijven werden opgericht.
Postcodes en Posttarieven
Zoek via NetOnline Belgische postcodes op en de tarieven voor briefwisseling.
Vertalen
Bent u op zoek naar een vertaling ? Via onze vertaalmodules kunt u vertalen.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z