logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 ONDERNEMEN
Startpagina
Artikels
Kosten boekhouder
Energietips
Links
 BUSINESS LEADS
Aanbestedingen
Ontvang offertes
 ZOEKEN EN TOOLS
Btw-nummers
Btw berekenen
Overnames
Faillissementen
Gerechtelijke akkoorden
Oprichtingen
Bedrijfsinformatie
Woordenboek
Postcodes
Vertalingen
 GIDS EN TELEFOON
B2B Aankoopgids
Gele Gids Wereldwijd
Witte Gids
 ZONENUMMERS
België
Nederland
Frankrijk
Duitsland
Alle landcodes
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Starten met een franchise?

Wil je een eigen zaak opstarten, maar heb je schrik voor het risico dat daarmee gepaard gaat en alles wat daarbij komt kijken? Dan is een franchise misschien wel iets voor jou. Wij leggen je uit wat een franchise inhoudt en wat de pro’s en contra’s ervan zijn.

 

Wat is een franchise?

Franchising is ruwweg een manier om een commerciële activiteit uit te oefenen waarbij je enkele of alle aspecten van een andere zaak gebruikt: de naam, het merk, de producten...

 

In het verleden omvatte een franchise het aankopen van een licentie die je het recht gaf om een bepaald product te verkopen in een bepaalde markt , een deal op het vlak van distributie of een soort agentschapsovereenkomst waarbij je een deel van een grotere onderneming runde.

 

Tegenwoordig verwijst franchising echter naar het toekennen van een licentie die je het recht geeft om onder dezelfde naam als het ouderbedrijf handel te drijven en daarbij alle of veel aspecten van deze succesvolle zaak te gebruiken zodat je je eigen onderneming van de grond kan krijgen. Sommige van de meest succesvolle ondernemingen op wereldvlak werken op franchisebasis: Pizza Hut, Mc Donald’s...

 

Hoe werkt een franchise?

De persoon die een franchise ter beschikking stelt, is een franchisegever. De persoon die de franchise koopt om een onderneming te runnen, is een franchisenemer. De franchiseovereenkomst houdt in dat de franchisenemer alle elementen van de succesvolle gefranchisede onderneming ter beschikking heeft die nodig zijn om succes te hebben. Dit omvat merk, product, bevoorrading, ontwerpen, zelfs steun op het vlak van marketing en reclame.

 

Deze ondersteuning loopt voor de lengte van de franchiseovereenkomst: een periode die meestal vastgelegd wordt bij de start van de overeenkomst.

 

De franchisenemer stemt in met het betalen van de franchisegever voor dit privilege. Meestal omvat deze betaling een voorafbetaling plus tussentijdse betalingen die je betaalt als de zaak zich ontwikkelt. Sommige franchiseovereenkomsten stellen dat de franchisenemer meer moet betalen als de zaak succesvoller wordt, andere omvatten een periodieke gelijkmatige vergoeding.

 

Wat zijn de voordelen van een franchise?

De voordelen van franchising zijn talrijk. Het meest aantrekkelijke aspect van franchising is het beperkte risico. De onderneming is geen nieuwe, maar een uitgeprobeerde en uitgeteste (risico)onderneming die elders geslaagd is. Dat betekent dat je niet veel tijd moet besteden aan het overtuigen van mensen en uitleggen wat je onderneming doet, want ze weten het al.  

 

Als je franchisegever een nationale ondernemer is, dan zal hij waarschijnlijk nationale advertentiecampagnes lanceren, zelfs op tv, wat voor de meeste kleine ondernemingen onbetaalbaar is. Je kan je hierbij aansluiten door handel te drijven onder dezelfde naam.

 

Andere voordelen die voortvloeien uit een franchiseovereenkomst:

  • Gratis training en ontplooiing voor je personeel
  • Je kan gebruik maken van de schaalvoordelen die de franchisegever opgebouwd heeft, waardoor je goedkoper voorraden en benodigdheden kan aankopen.
  • Klanten zijn gemakkelijker te vinden dan wanneer je van nul moet beginnen. Je merk is een bekende waardoor mensen er meer vertrouwen in hebben.

Wat zijn de nadelen van een franchise?

De schaduwzijde van een franchise is dat de franchisegever je vaak tracht te dicteren hoe je je bedrijf moet leiden. Als je ten volle je eigen baas wil zijn en veel zakelijke beslissingen zelf wil nemen, dan kan het zijn dat je vindt dat je minder vrijheid hebt dan je verwacht. De wettelijke bepalingen van de franchiseovereenkomst omschrijven immers nauwkeurig wat je wel en niet mag doen als zaakvoerder. Voor de relatieve veiligheid en bescherming van een vertrouwd merk moet je bepaalde dingen opofferen.

 

Andere nadelen die voortvloeien uit een franchiseovereenkomst:

  • Als je het erg goed doet, kan het zijn dat je de franchisegever meer moet betalen.
  • Je hebt niet echt volledige controle over de ontwikkeling van de zaak. Het kan zijn dat de franchisegever je beperkingen oplegt op het vlak van promoties en reclame die je kan voeren.
  • De franchisegever kan andere franchisenemers dichtbij jou of in je buurt een licentie toekennen die je zaken  kunnen beïnvloeden. Lees de franchiseovereenkomst daarom goed na.
  • Je krijgt geen garantie dat de zaak het goed zal doen. Je bent onderhevig aan dalingen in marktaandeel, net zoals wanneer je je eigen bedrijf zou runnen.
  • Je kan gebruik maken van de marketing van je franchisegever, maar het kan zijn dat je daar (een deel) voor moet betalen.
  • Informeer je goed over wat je moet betalen, want die kosten komen erbij, ook al heb je er niet meteen rekening mee gehouden.

Hoeveel kost een franchise?

De prijs van een franchiseovereenkomst varieert, aangezien alle franchises anders zijn. Normaal gezien rekent de franchisegever een op voorhand gemaakte som aan samen met andere lopende kosten die je op reguliere basis moet betalen. De franchisegever heeft op zijn beurt de plicht om je zaak te ondersteunen via training, administratie, bulkaankopen, marketing en reclame.

 

Elke franchisenemer kan je vertellen dat er geen kortere weg is naar zakelijk succes. Bij het runnen van een franchise kan er meer zekerheid zijn dan wanneer je je eigen zaak zou opstarten met een origineel idee aan de basis, maar er is geen garantie voor succes. Bovendien moet je ook bij een franchise hard werken, wil je in je opzet slagen.

 

Topfranchise of flopfranchise?

Wees op je hoede voor gewiekste franchisegevers met systemen die je snel rijk zouden maken en met franchises waarbij je van thuis uit werkt. Dit zijn doorgaans frauduleuze zwendels ontworpen om geld uit je zakken te troggelen.

 

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 1/8/2007
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent ondernemen
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 

 
  ENI ENERGIELEVERANCIER
 AUDENAERT ACCOUNTANCY - BOEKHOUDKANTOOR
ACCTS
all-round accountants- en boekhoudkantoor met een professioneel team gevestigd in Melle.
 BESPAAR ENERGIE: BEDRIJF OF KANTOOR
Bespaar op je energiefactuur !
Ontdek tips om te besparen in je bedrijf op je energie zoals elektriciteit, gas, water...
 TOOLS EN ZOEKEN
Overnames
Volg online welke bedrijven te koop staan of klaar staan om over te nemen.
Faillisementen / Oprichtingen
Welke bedrijven gingen in België vorige maand failliet en welke bedrijven werden opgericht.
Postcodes en Posttarieven
Zoek via NetOnline Belgische postcodes op en de tarieven voor briefwisseling.
Vertalen
Bent u op zoek naar een vertaling ? Via onze vertaalmodules kunt u vertalen.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z