logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 ONDERNEMEN
Startpagina
Artikels
Kosten boekhouder
Energietips
Links
 BUSINESS LEADS
Aanbestedingen
Ontvang offertes
 ZOEKEN EN TOOLS
Btw-nummers
Btw berekenen
Overnames
Faillissementen
Gerechtelijke akkoorden
Oprichtingen
Bedrijfsinformatie
Woordenboek
Postcodes
Vertalingen
 GIDS EN TELEFOON
B2B Aankoopgids
Gele Gids Wereldwijd
Witte Gids
 ZONENUMMERS
België
Nederland
Frankrijk
Duitsland
Alle landcodes
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Veranderingen vanwege de productlevenscyclus?

Veranderingen en tendensen zijn onoverkomelijk in de zakenwereld. Experten ontdekten patronen in die veranderingen, waaronder de productlevenscyclus. Kmo’s die hun strategie aanpassen aan deze levenscyclus, komen zelden bedrogen uit...

 

Levenscyclus van een product of dienst

Een nieuw product of nieuwe dienst doorloopt een cyclus: een reeks stadia startend bij introductie, overgaand naar groei, vervolgens naar volwassenheid en eindigend bij verval. Deze sequentie is bekend onder de naam productlevenscyclus en speelt een rol bij veranderingen in de marketingsituatie, waardoor het een impact heeft op de marketingstrategie en –mix die men best hanteert.   

 

In wat volgt, beschrijven we beknopt de verschillende fases.

 

Introductiefase van een product of dienst

Tijdens de introductiefase trachten meestal één, soms twee aanbieders productbekendheid op te bouwen en een markt te ontwikkelen voor het nieuw product. Er is dus amper of geen concurrentie. De prijs wordt laag gehouden zodat er snel een marktaandeel gevormd wordt of is net hoog om de ontwikkelingskosten te recupereren. De distributie is selectief tot de consumenten het product goed ontvangen.

 

De impact op de marketingmix is de volgende: de productbranding en het kwaliteitsniveau worden vastgelegd en intellectuele eigendomsrechten zoals patenten en trademarks worden verkregen. De promotie richt zich op vernieuwers en early adapters. De marketingcommunicatie tracht productbekendheid op te bouwen en mogelijke klanten te informeren over het product.

 

Groeifase van een product of dienst

Tijdens de groeifase zijn er meerdere bedrijven die het product of de dienst aanbieden; zowel in aantal als in kracht vormen ze de concurrentie. De kwaliteit van het product blijft behouden en bijkomende kenmerken en ondersteunende diensten kunnen toegevoegd worden om te voldoen aan de wensen van de klant. De prijs blijft eveneens behouden aangezien er een groeiende vraag is en weinig competitie. Meerdere distributiekanalen worden toegevoegd gezien de hogere vraag van de consumenten die het product of de dienst aanvaard blijken te hebben.

 

Welke marketingstrategie is hierbij van toepassing? Men tracht merkpreferentie op te bouwen en het marktaandeel te vergroten. Daarom richt de promotie zich op een breder publiek.

 

Volwassenheid van een product of dienst

In het stadium van volwassenheid neemt de sterke groei in de verkoop af, al groeit de winst nog steeds vanwege de dalende kosten. De concurrentie die stabiliseert doch sterker is, kan op de proppen komen met gelijkaardige producten of diensten. Het primaire doel is nu het marktaandeel verdedigen, terwijl de winst maximaal blijft. De product- of dienstkenmerken kunnen verbeterd worden om het product of de dienst te onderscheiden van de mededingers. Eveneens vanwege de concurrentie zal de prijs dalen. De distributie wordt intensiever.

 

Marketinggewijs maakt men in het volwassen stadium gebruik van incentives om klanten aan te moedigen om het product of dienst te verkiezen boven dat van de concurrentie. De promotie focust op productdifferentiatie.

 

Verval van een product of dienst

Wanneer de verkoop en de omzet daalt, spreekt men van het stadium van verval. Economische, technologische veranderingen of veranderende consumentenbehoeftes kunnen aan de basis van dit verval liggen. Je hebt als onderneming verschillende opties. Ofwel behoud je het product/de dienst en verjong je het, eventueel door er nieuwe kenmerken en gebruiken aan te koppelen. Ofwel oogst je het waarbij je de kosten reduceert en het blijft aanbieden op de markt, bijvoorbeeld aan een loyaal nichesegment. Ofwel stop je met het product of de dienst, waarbij je de inventaris afbouwt en/of verkoopt aan een ander firma die wel verder wil gaan met het product of de dienst.

 

De beslissingen in verband met de marketingmix hangen af van je gekozen strategie. Als je het product bijvoorbeeld verjongt, zal het product veranderen. Als je het oogst of liquideert, blijft het product onveranderd. Oogst je het product, dan behoud je de prijs; liquideer je het, dan zal de prijs drastisch dalen.

 

Je kmo en de levenscyclus

Als bedrijfsleider is het belangrijk om na te gaan waar je product of dienst zich bevindt in de productcyclus. Ga na hoe lang je product of dienst al op de markt is en hoe snel die markt groeit. Kijk naar de evolutie in winst die je product of dienst kent. Onderzoek hoe groot de concurrentie is voor het product of de dienst en welke evolutie die concurrentie gevolgd heeft. Ten slotte neem je je product of dienst onder de loep: welke kenmerken zijn er veranderd sinds het product of de dienst op de markt kwam en hoe snel evolueren die eigenschappen?

 

Pas je strategie aan aan de levenscyclus

Weet je in welke fase van de levenscyclus je product of dienst zich bevindt? Dan kan je je strategie daaraan aanpassen en succesvol zakendoen.

  • Bevind je product of dienst zich in de introductiefase? Breid je totale markt uit en werk naar productacceptatie toe. De sleutelfunctie van deze fase is ontwikkeling en onderzoek.

  • Zit je product of dienst in de groeifase? Vestig en verdedig je positie dan zodat zowel de verkoop als je marktaandeel toenemen. Richt je vooral op de marketing.
  • Bereikt je product of dienst de fase van volwassenheid? Bestendig in dat geval je concurrentiepositie en concentreer je op de cashflow en het behalen van winsten. Focus je nu op de bedrijfsvoering.

  • Kondigt het verval van je product of dienst zich aan? Dan moet je er zonder kleerscheuren vanaf komen en je richten op residuwinsten. Houd nu de financiën en de planning goed in de gaten.

 

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 25/7/2007
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent ondernemen
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 

 
  ENI ENERGIELEVERANCIER
 AUDENAERT ACCOUNTANCY - BOEKHOUDKANTOOR
ACCTS
all-round accountants- en boekhoudkantoor met een professioneel team gevestigd in Melle.
 BESPAAR ENERGIE: BEDRIJF OF KANTOOR
Bespaar op je energiefactuur !
Ontdek tips om te besparen in je bedrijf op je energie zoals elektriciteit, gas, water...
 TOOLS EN ZOEKEN
Overnames
Volg online welke bedrijven te koop staan of klaar staan om over te nemen.
Faillisementen / Oprichtingen
Welke bedrijven gingen in België vorige maand failliet en welke bedrijven werden opgericht.
Postcodes en Posttarieven
Zoek via NetOnline Belgische postcodes op en de tarieven voor briefwisseling.
Vertalen
Bent u op zoek naar een vertaling ? Via onze vertaalmodules kunt u vertalen.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z