logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 ONDERNEMEN
Startpagina
Artikels
Kosten boekhouder
Energietips
Links
 BUSINESS LEADS
Aanbestedingen
Ontvang offertes
 ZOEKEN EN TOOLS
Btw-nummers
Btw berekenen
Overnames
Faillissementen
Gerechtelijke akkoorden
Oprichtingen
Bedrijfsinformatie
Woordenboek
Postcodes
Vertalingen
 GIDS EN TELEFOON
B2B Aankoopgids
Gele Gids Wereldwijd
Witte Gids
 ZONENUMMERS
België
Nederland
Frankrijk
Duitsland
Alle landcodes
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Overtuigingskracht? Argumenteren kan je leren!

Communicatie is voor ondernemers een belangrijke tool. In gesprekken met zakelijke partners zal je geregeld je overtuigingskracht moeten tonen en je mening aannemelijk moeten maken met een doeltreffende argumentatie. Wij helpen je daarbij...

 

Rationele overtuigingsmiddelen (logos)

Wil je je zakelijke partners overtuigen, dan heb je rationele argumenten en tegenargumenten nodig. Je toehoorders moeten je argumenten correct, aannemelijk, relevant en volledig vinden, wil je hen kunnen overhalen.

 

Ook de volgorde van je argumenten is belangrijk. Je kan zwakke en sterke argumenten afwisselen of beginnen met de zwakke argumenten en vervolgens steeds sterkere argumenten op tafel gooien. Eventueel  kan je argumenten pro en contra afwisselen, zodat je de tegenargumenten van je gesprekspartners al meteen weerlegt. Je kan starten met je conclusie en daarna je argumenten opsommen of je vermeldt eerst je argumenten om vervolgens tot een vanzelfsprekende conclusie te komen.

 

Wil je gehoor krijgen, dan kan je best verschillende soorten argumenten geven, in plaats van je te beperken tot één type argumenten. Wissel de verschillende soorten argumenten bij voorkeur af, zodat je alle types onder je gesprekspartners weet te overtuigen. Sommige personen hechten nu eenmaal meer waarde aan een bepaalde soort argumenten.

 

Soorten argumenten:

  • Feitelijke argumenten – voorspellende of verklarende argumenten
  • Oordelende argumenten – evaluerende argumenten
  • Pragmatische argumenten – het afwegen van voor- en nadelen
  • Analogie-argumententen – vergelijkingen maken

Irrationele overtuigingsmiddelen

Vermijd irrationele overtuigingsmiddelen. Onderschat je zakelijke partners niet; als ze je foutieve argumentatie doorgronden, zal je hen zeker niet weten te overtuigen.

 

Dit doe je liever niet:

  • je tegenstander ex- of impliciet bedreigen
  • je tegenstander persoonlijk aanvallen door op de man in plaats van op de bal te spelen
  • standpunten in iemands schoenen schuiven
  • over- en ondergeneraliseren
  • verkeerde causale verbanden leggen
  • cirkelredeneringen of schijnargumenten (bijvoorbeeld: Dat is een slecht idee, want het slaat nergens op.)

Overtuigen met zendereigenschappen (ethos)

Niet alleen wat in een discussie gezegd wordt, is van belang, ook wie het zegt! Als bepaalde mensen iets zeggen, wordt daar vaak meer waarde aan gehecht en vice versa.

 

Waardoor laat het publiek zich dan leiden? In de eerste plaats speelt deskundigheid een rol: weet je waarover je spreekt, heb je voldoende ervaring, heb je een speciale opleiding genoten...? Vervolgens is betrouwbaarheid een vereiste: spreek je de waarheid, ben je oprecht, is er geen eigenbelang, ben je zelf overtuigd...? Ten slotte speelt ook aantrekkelijkheid een rol: vindt men je sympathiek, kan men zich met jou identificeren, vinden mensen je mooi...? Niet voor niets komen in de reclame alleen maar mooie mensen aan bod.

 

Speel in op deze beoordeling van de zender. Zorg dat men niet twijfelt aan je deskundigheid, benadruk dat in je argumentatie zonder te overdrijven of op te scheppen. Toon je eerlijkheid: kies duidelijke formuleringen en draai niet rond de pot. Kom verzorgd over en werk aan je sociale contacten.

 

Psychologische overtuigingsmiddelen (pathos)

Psychologische overtuigingsmiddelen zijn argumenten die op het gevoel werken in plaats van op het verstand. Ze worden veel gebruikt omdat ze goed werken, al vinden sommigen ze omstreden. Of je psychologische overtuigingsmiddelen gerechtvaardigd vindt, moet je zelf beslissen. Alleszins moet je je wapenen tegen het gebruiken of liever het misbruiken van psychologische overtuigingsmiddelen door anderen.

 

In wat volgt, bespreken we enkele psychologische overtuigingsmiddelen.

 

Beroep doen op behoeften en angsten

De Amerikaanse psycholoog Maslow stelde een hiërarchie op van de menselijke behoeften: fysieke behoeften (eten, drinken, onderdak...), zekerheid (je toekomst kunnen voorspellen), liefde en genegenheid (sociale verbondenheid met anderen), respect (vanwege jezelf en de anderen) en zelfverwezenlijking (hogere ambities). Met deze behoeften gaan ook menselijke angsten gepaard: mensen hebben schrik dat ze bepaalde behoeften niet of niet voldoende kunnen bevredigen.  

 

Voorbeelden:

  • Je wil toch nog wel een dak boven je hoofd hebben? (discussie met de eigenaar van het bedrijfspand over de huurvoorwaarden)
  • Als je je kinderen volgende maand nog wil kunnen eten geven, kan je beter doen wat je opgedragen wordt. (discussie tussen werkgever en werknemer)

Overtuigend taalgebruik

Wil je iemand overtuigen, spreek dan zijn taal. Ook al spreken we allemaal Nederlands, toch zijn er nog heel veel verschillen: jongerentaal, taal van laag opgeleiden versus taal van hoger opgeleiden, modewoorden... Aansluiting vinden en de juiste woorden en formulering kiezen maakt overtuigen gemakkelijker.

 

Wil je dat je gesprekspartners met je instemmen, gebruik dan positieve woorden, wil je dat je gesprekspartners mee iets verwerpen, gebruik dan negatieve woorden.

 

Voorbeelden:

  • haalbare kaart versus onmogelijke opdracht
  • efficiëntiemaatregel versus ordinaire maatregel

Overtuig ze!

 

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 6/6/2007
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent ondernemen
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 

 
  ENI ENERGIELEVERANCIER
 AUDENAERT ACCOUNTANCY - BOEKHOUDKANTOOR
ACCTS
all-round accountants- en boekhoudkantoor met een professioneel team gevestigd in Melle.
 BESPAAR ENERGIE: BEDRIJF OF KANTOOR
Bespaar op je energiefactuur !
Ontdek tips om te besparen in je bedrijf op je energie zoals elektriciteit, gas, water...
 TOOLS EN ZOEKEN
Overnames
Volg online welke bedrijven te koop staan of klaar staan om over te nemen.
Faillisementen / Oprichtingen
Welke bedrijven gingen in België vorige maand failliet en welke bedrijven werden opgericht.
Postcodes en Posttarieven
Zoek via NetOnline Belgische postcodes op en de tarieven voor briefwisseling.
Vertalen
Bent u op zoek naar een vertaling ? Via onze vertaalmodules kunt u vertalen.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z