logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 ONDERNEMEN
Startpagina
Artikels
Kosten boekhouder
Energietips
Links
 BUSINESS LEADS
Aanbestedingen
Ontvang offertes
 ZOEKEN EN TOOLS
Btw-nummers
Btw berekenen
Overnames
Faillissementen
Gerechtelijke akkoorden
Oprichtingen
Bedrijfsinformatie
Woordenboek
Postcodes
Vertalingen
 GIDS EN TELEFOON
B2B Aankoopgids
Gele Gids Wereldwijd
Witte Gids
 ZONENUMMERS
België
Nederland
Frankrijk
Duitsland
Alle landcodes
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Concurrentie als drijfveer! Ken je concurrent en groei...

Concurrenten zijn niet per definitie slecht voor ondernemers, sterker nog je kan ervan leren en ze stimuleren je om het steeds beter te doen. Wij leggen je uit hoe je zicht krijgt op je concurrenten.

 

Concurrentie = negatief?

De woorden ‘concurrent’ en ‘concurrentie’ hebben vaak een negatieve connotatie: men koppelt er haast automatisch een negatieve gevoelswaarde aan vast, een nare bijsmaak als het ware. Concurrenten worden dan eerder opponenten of opposanten die tegenstand bieden en klanten, producten/diensten en ideeën afsnoepen. Deze slechteriken eten zogenaamd het beleg van je boterham op: ze verdienen meer ten koste van jou.

 

Concurrentie = positief!

Als ondernemer kan je beter met een andere bril naar je concurrenten kijken. In plaats van enkel oog te hebben voor de nadelen, kan je je beter op de voordelen richten die concurrenten met zich meebrengen.

 

Objectief gezien is een concurrent een ondernemer die met je wedijvert: iemand die ernaar streeft om het even goed of beter te doen dan jou en andere marktactoren, iemand die eveneens een aandeel in een markt probeert te verkrijgen...

 

Van je concurrentie kan je leren als entrepreneur. Bovendien zorgen je concurrenten ervoor dat je het beste in jezelf naar boven haalt. Je zal immers meer en/of een betere service trachten te leveren om je klanten tevreden te stellen. Dankzij je concurrenten blijf je scherp staan!

 

Ken je klant en de wijze waarop hij keuze maakt

Wie zijn nu je concurrenten? Om dat te weten te komen moet je je als ondernemer inleven in de denkwijze van je klanten. Je moet weten wie je consumenten zijn en welke selectiecriteria ze hanteren bij de keuze van een product of dienst. Zo analyseren ze de prijs en de voordelen om vervolgens de waarde ervan te bepalen. Het product dat of de dienst die als beste uit de vergelijking komt, kiezen ze ten slotte. Vraag je klanten bijvoorbeeld welke producten/diensten ze vergeleken hebben voor ze naar jou kwamen.

 

Eens je je klanten kent en de wijze waarop ze keuzes maken, kan je je concurrenten in drie groepen indelen, afhankelijk van hun markpositie:

  • Marktleiders – Concurrenten die sterke alternatieven bieden vergeleken met je eigen producten of diensten
  • Directe concurrenten – Concurrenten die gelijkwaardige alternatieven bieden vergeleken met je eigen producten of diensten en dus over een gelijkwaardig marktaandeel beschikken
  • Indirecte concurrenten – Concurrenten die zwakke alternatieven bieden vergeleken met je eigen producten of diensten

Houd het reilen en zeilen van je directe concurrenten voortdurend in de gaten. De marktleiders zijn geduchte concurrenten en vormen een benchmark voor je eigen onderneming. De indirecte concurrenten moet je eveneens in het oog houden, zij het iets minder sterk dan je directe concurrenten. Deze kunnen immers opeens uit het niets komen opduiken en daar moet je op voorbereid zijn.

 

Ken de strategieën van je concurrenten

Ook al richten concurrenten zich allemaal op een en dezelfde sector, toch verschillen ze heel sterk op het vlak van strategie en de wijze waarop ze te werk gaan. Er zijn nu eenmaal meerdere succesvolle strategieën die je kan volgen.

 

Om in te kunnen spelen op je concurrenten is het belangrijk dat je de strategische groepen binnen je sector kent: dit zijn ondernemingen in een branche die sterk op elkaar lijken, die dezelfde karakteristieken vertonen, die op dezelfde manier opereren, die over dezelfde mogelijkheden en middelen beschikken en ruwweg dezelfde tactieken toepassen.

 

Mogelijke strategische groepen:

  • Concurrenten die hun producten zelf vervaardigen of die hun producten assembleren of louter doorverkopen.
  • Concurrenten die merkproducten vervaardigen of die huismerken vervaardigen
  • Concurrenten die zelf aan onderzoek en productontwikkeling doen of die licenties en technologie aankopen
  • Concurrenten die hele productlijnen verkopen of die een beperkt aantal producten verkopen
  • Concurrenten die focussen op de marketing of op de productie
  • Concurrenten die zich richten tot meerdere branches of die zich tot één branche richten

Verdeel je concurrenten onder een aantal strategische groepen, plaats ook je eigen onderneming erbij, en analyseer de verschillende groepen.

 

Informatie inwinnen

Druppelsgewijs zal je je archief over je concurrentie kunnen aanvullen. Zoiets vraagt nu eenmaal tijd en het is een opdracht zonder einde omdat je concurrenten voortdurend evolueren.

 

Hoe kom je aan het nodige tekst- en cijfermateriaal? Ga op zoek in zakelijke publicaties, bezoek vakbeurzen, neem de publicaties van de ondernemingen zelf door, breng een bezoekje aan de Kamer van Koophandel, informeer bij beursanalisten, woon voordrachten van de concurrentie bij, tracht bij leveranciers en distributeurs iets aan de weet te komen, informeer bij je eigen werknemers en luister naar de consumenten...

 

 

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 6/6/2007
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent ondernemen
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 

 
  ENI ENERGIELEVERANCIER
 AUDENAERT ACCOUNTANCY - BOEKHOUDKANTOOR
ACCTS
all-round accountants- en boekhoudkantoor met een professioneel team gevestigd in Melle.
 BESPAAR ENERGIE: BEDRIJF OF KANTOOR
Bespaar op je energiefactuur !
Ontdek tips om te besparen in je bedrijf op je energie zoals elektriciteit, gas, water...
 TOOLS EN ZOEKEN
Overnames
Volg online welke bedrijven te koop staan of klaar staan om over te nemen.
Faillisementen / Oprichtingen
Welke bedrijven gingen in België vorige maand failliet en welke bedrijven werden opgericht.
Postcodes en Posttarieven
Zoek via NetOnline Belgische postcodes op en de tarieven voor briefwisseling.
Vertalen
Bent u op zoek naar een vertaling ? Via onze vertaalmodules kunt u vertalen.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z