logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 ONDERNEMEN
Startpagina
Artikels
Kosten boekhouder
Energietips
Links
 BUSINESS LEADS
Aanbestedingen
Ontvang offertes
 ZOEKEN EN TOOLS
Btw-nummers
Btw berekenen
Overnames
Faillissementen
Gerechtelijke akkoorden
Oprichtingen
Bedrijfsinformatie
Woordenboek
Postcodes
Vertalingen
 GIDS EN TELEFOON
B2B Aankoopgids
Gele Gids Wereldwijd
Witte Gids
 ZONENUMMERS
België
Nederland
Frankrijk
Duitsland
Alle landcodes
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
De (aantrekkings)kracht van een goede verpakking

Een verpakking vertelt de consument heel wat over het product. De gebruikte kleuren en de vorm zijn daarbij cruciale elementen. Marketeers proberen dan ook om een product zo aantrekkelijk mogelijk te verpakken. Toch moeten ze naast deze creatieve aspecten ook rekening houden met heel wat wettelijke bepalingen.  

Wat is een verpakking?
Een verpakking is veel meer dan een beschermende folie. Een goede verpakking vertelt heel wat over het product. Naast deze informatieve functie heeft een verpakking ook nog een tweede, minstens even belangrijke functie: het esthetische. Een verpakking zorgt voor een eerste indruk bij een (potentiŽle) klant.

Daarnaast zorgt een verpakking er ook voor dat je het product in kwestie op een handige manier kan meenemen en openen. Bovendien moet je nagaan wat er met de verpakking gebeurt eens het product open of opgebruikt is (duurzaamheid, afval, recyclage). 

Het belang van een goede verpakking
Terwijl de ene consument nauwelijks aandacht besteedt aan een verpakking, laten heel wat klanten zich (on)bewust (ver)leiden door de verpakking (uitzicht, kleuren, slogan ...). Dit laatste is vooral het geval wanneer je een bepaalde soort producten (salsa-saus, tomatensap ...) voor het eerst koopt.

Terwijl je normaal (uit gewoonte, uit gemak of omdat je er tevreden over bent) vaak dezelfde soort merken koopt, moet je nu plots kiezen uit een (breed) gamma 'dezelfde' producten. Heel wat klanten besteden meestal niet al te veel tijd bij het kiezen van een product. Het is dus van het grootste belang dat je product, dmv de verpakking, de aandacht trekt. Op dit moment moet het product zichzelf verkopen!

Met een verpakking kan ťn moet een producent zich dus differentiŽren van andere merken die soortgelijke producten aanbieden.  

Grote bedrijven spenderen bovendien heel wat euro's aan de vernieuwing van verpakkingen van bestaande producten.

Een verpakking moet aan de wettelijke bepalingen voldoen!
Zoals reeds eerder vermeld werd, heeft een marketeer geen carte blanche bij het ontwerpen van een verpakking. Een verpakking of etiket moet met heel wat wettelijke bepalingen conform zijn. We zetten de belangrijkste wettelijke bepalingen even op een rijtje.

De consument moet vooreerst via de verpakking of het etiket duidelijke informatie krijgen over wat er in deze verpakking zit. Deze informatie heeft betrekking op:

  • De samenstelling (met de juiste terminologie en afkortingen). 
  • Het volume.
  • Het exacte gewicht (netto-inhoud).
  • Eventuele toevoegingen.
  • De houdbaarheidsdatum.
  • Gegevens van de producent, distributeur of verpakker (adres, naam producent).
  • Gebruiksaanwijzing.
  • Waarschuwingen wanneer een product gevaarlijk is voor (kleine) kinderen.

De verpakking moet voorzien zijn van een naam en een handelsmerk die conform is aan de wettelijke bepalingen in de Europese Unie. Deze merknaam mag niet door een ander bedrijf geregistreerd zijn.

Bovendien moet de verpakking, via een speciaal symbool, weergeven of het om een giftig product gaat.

Ook de gebruikte materialen (herbruikbaar vs wegwerp) van de verpakking zelf zijn van belang en moeten voldoen aan de wettelijke bepalingen. Hiervoor bestaan speciale symbolen die aangeven in welke mate de verpakking herbruikbaar of uit gerecycleerde materialen bestaat. 

Zelf een verpakking ontwerpen? Licht zeker advies in bij een expert!
Aangezien bovenstaande lijst verre van limitatief is, mag het duidelijk zijn dat er heel wat regeltjes en wetgevingen komen kijken bij het ontwerpen van een correcte verpakking. Bovendien verschilt de reglementering van verpakking tot verpakking en van land tot land.

Wie toch zelf een verpakking wil ontwerpen doet er goed aan om te rade te gaan bij een expert. Hij / zij zal je daarbij deskundig begeleiden en zeker op zaken wijzen die je over het hoofd zag.  

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 7/2/2007
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent ondernemen
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 

 
  ENI ENERGIELEVERANCIER
 AUDENAERT ACCOUNTANCY - BOEKHOUDKANTOOR
ACCTS
all-round accountants- en boekhoudkantoor met een professioneel team gevestigd in Melle.
 BESPAAR ENERGIE: BEDRIJF OF KANTOOR
Bespaar op je energiefactuur !
Ontdek tips om te besparen in je bedrijf op je energie zoals elektriciteit, gas, water...
 TOOLS EN ZOEKEN
Overnames
Volg online welke bedrijven te koop staan of klaar staan om over te nemen.
Faillisementen / Oprichtingen
Welke bedrijven gingen in België vorige maand failliet en welke bedrijven werden opgericht.
Postcodes en Posttarieven
Zoek via NetOnline Belgische postcodes op en de tarieven voor briefwisseling.
Vertalen
Bent u op zoek naar een vertaling ? Via onze vertaalmodules kunt u vertalen.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z