logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 ONDERNEMEN
Startpagina
Artikels
Kosten boekhouder
Energietips
Links
 BUSINESS LEADS
Aanbestedingen
Ontvang offertes
 ZOEKEN EN TOOLS
Btw-nummers
Btw berekenen
Overnames
Faillissementen
Gerechtelijke akkoorden
Oprichtingen
Bedrijfsinformatie
Woordenboek
Postcodes
Vertalingen
 GIDS EN TELEFOON
B2B Aankoopgids
Gele Gids Wereldwijd
Witte Gids
 ZONENUMMERS
België
Nederland
Frankrijk
Duitsland
Alle landcodes
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Verhoog je bereik met virale marketing!

Een van de nieuwste vormen in de reclamesector is tegenwoordig virale marketing. Het idee achter virale marketing is eenvoudig maar daarom niet minder geniaal: je verspreidt een boodschap die vervolgens opnieuw verspreid wordt. Handig toch?!

Wat houdt virale marketing in?
Virale marketing is een begrip dat uit het Engels (viral marketing) overgenomen is. Het idee is uiterst simpel. Je verstuurt een boodschap via een kanaal (tegenwoordig is dit voornamelijk het internet of de gsm) naar een ontvanger. Die ontvanger stuurt deze boodschap op zijn beurt door naar andere ontvangers. 

Zo creŽer je dus een soort van piramidevorm waarbij een ontvanger een verzender wordt. Vandaar de naam viraal: net zoals een virus verspreidt je boodschap zich razendsnel. Op deze manier kan een bedrijf heel wat contacten aanspreken en verzamelen. Je verzendt namelijk je boodschap naar een vriend, kennis of familielid. Je hoopt dat deze boodschap aanslaat en dat hij of zij deze boodschap verder gaat verspreiden naar zijn of haar vrienden- en/of kennissenkring. Wie een bericht van een vriend of kennis krijgt, zal deze boodschap bovendien sneller lezen omdat je deze persoon kent ťn vertrouwt. Het sneeuwbal-effect dus.

Het principe van virale marketing toont heel wat gelijkenissen met het oeroude en degelijke mond-aan-mond reclame systeem. Het verschil ligt er in dat er tegenwoordig steeds meer gebruik gemaakt wordt van snelle elektronische kanalen.

Welke boodschap is geschikt voor virale marketing?
Aangezien het de bedoeling is dat een boodschap verder wordt gestuurd, is het van cruciaal belang dat deze boodschap aanslaat.

Je kan kiezen tussen verschillende soorten verpakkingen om je boodschap te verspreiden:

  • Foto('s).
  • Afbeelding(en).
  • Videofilm -of clip.
  • Game.
  • Tekst.
  • ...
  • Combinatie van vorige.

De vorm is dus heel belangrijk, maar besteed ook voldoende aandacht aan de inhoud en de manier waarop de boodschap moet overkomen. Je hebt de keuze tussen:

  • Humoristische aanpak.
  • Teasing effect.
  • Informatieve boodschap.
  • Geheimzinnige of mysterieuze aanpak.
  • Choquerend effect.
  • ...
  • Combinatie van vorige.

Uiteindelijk wil je via virale marketing een (nieuw) product of een bepaalde dienst bekend maken bij een zo ruim mogelijk publiek. Zorg dus dat de ontvanger van je boodschap gestimuleerd wordt om de volledige boodschap door te nemen. Vaak wordt de boodschap vergezeld van een teaser. Dit kan bijvoorbeeld een prijs of een kortingsbon zijn waarop nieuwe geregistreerde ontvangers aanspraak maken.  

Meer nog, de boodschap moet zo danig aanslaan (door de originaliteit) dat de ontvanger op zijn beurt verzender wordt van deze boodschap.

Let er op dat het product en de merk- of firmanaam genoeg visibiliteit hebben, maar zorg er anderzijds voor dat ze je boodschap niet overheersen. Wie gebruik maakt van virale marketing moet er zich echter wel bewust van zijn dat, volgens de wettelijke bepalingen, de ontvanger in staat moet zijn om te merken dat de boodschap een soort van reclamecampagne is! Er mag dus geenszins verwarring bij de ontvanger optreden of de boodschap wel dan niet reclame is.

Hoe ga je te werk?
Eens je beslist hebt welke vorm (beelden, tekst...) en welke aanpak (humoristisch, mysterieus...) je zal kiezen, kan je jouw boodschap via het internet versturen. 

De meeste bedrijven werken volgens het 'mail-a-friend' principe. Ook dit systeem is uiterst eenvoudig: de ontvanger neemt de boodschap door en nodigt, meestal via mail, vrienden of kennissen uit waarnaar hij dezelfde boodschap wil doorsturen. En deze ontvanger wordt opnieuw een verzender...  

Zorg er wel voor dat ontvangers zonder veel moeite je boodschap verder kunnen sturen.

Voordelen van virale marketing
Virale marketing heeft duidelijk tal van voordelen. We zetten ze even op een rijtje:

  • Je boodschap verspreiden kost je weinig tijd ťn geld aangezien anderen de boodschap in jouw plaats doorsturen.
  • Je bereikt (potentiŽle) klanten die je anders niet of moeilijker kon bereiken.

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 13/12/2006
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent ondernemen
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 

 
  ENI ENERGIELEVERANCIER
 AUDENAERT ACCOUNTANCY - BOEKHOUDKANTOOR
ACCTS
all-round accountants- en boekhoudkantoor met een professioneel team gevestigd in Melle.
 BESPAAR ENERGIE: BEDRIJF OF KANTOOR
Bespaar op je energiefactuur !
Ontdek tips om te besparen in je bedrijf op je energie zoals elektriciteit, gas, water...
 TOOLS EN ZOEKEN
Overnames
Volg online welke bedrijven te koop staan of klaar staan om over te nemen.
Faillisementen / Oprichtingen
Welke bedrijven gingen in België vorige maand failliet en welke bedrijven werden opgericht.
Postcodes en Posttarieven
Zoek via NetOnline Belgische postcodes op en de tarieven voor briefwisseling.
Vertalen
Bent u op zoek naar een vertaling ? Via onze vertaalmodules kunt u vertalen.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z