logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 ONDERNEMEN
Startpagina
Artikels
Kosten boekhouder
Energietips
Links
 BUSINESS LEADS
Aanbestedingen
Ontvang offertes
 ZOEKEN EN TOOLS
Btw-nummers
Btw berekenen
Overnames
Faillissementen
Gerechtelijke akkoorden
Oprichtingen
Bedrijfsinformatie
Woordenboek
Postcodes
Vertalingen
 GIDS EN TELEFOON
B2B Aankoopgids
Gele Gids Wereldwijd
Witte Gids
 ZONENUMMERS
België
Nederland
Frankrijk
Duitsland
Alle landcodes
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Haal meer klanten uit een goede offerte !

Een offerte opmaken is een tijdrovend onderdeel in het verkoopsproces van een bedrijf. Toch worden er nog te veel fouten gemaakt om een offerte echt geld te laten opbrengen. NetOnline geeft 13 handige tips vrij om offertes beter te laten scoren...

1. Ken het budget !
Het is algemeen geweten dat het vragen naar het budget als het ware een taboe is. Toch is het heel verstandig om het budget ongeveer te kennen. Dit kan zeer veel tijd besparen voor zowel de verkoper als voor de klant. Wat baat het om een prachtige offerte op te stellen met veel toeters en bellen indien er niet genoeg budget is. Het inschatten van een budget voor producten ligt uiteraard veel gemakkelijker dan het inschatten van een budget voor diensten. Indien de klant zelf al slecht is ingelicht omtrent prijzen en uurlonen van diensten, zal de offerteprijs sowieso te hoog liggen.

Het vragen naar het budget komt bij een klant niet slecht over. De klant zal trouwens steeds zelf beslissen of hij het budget zal mededelen. Indien de klant een raming geeft van het budget, valt dit nog altijd met een korreltje zout te nemen. Indien de klant het budget niet wenst mee te delen, hangt het van de verkoper af. Door het stellen van een aantal specifieke vragen, is het mogelijk om het budget “onrechtstreeks” te kennen.

2. Ken het gevraagde ( product, dienst )
Weet waarvoor de klant een offerte vraagt ! Veel opdrachten worden mislopen omdat de verkoper de vraag van de klant half heeft verstaan. Hierdoor zal de daaropvolgende offerte vaag overkomen bij de klant. Moeilijke en vaag overkomende offertes worden meestal verloren.

3. Datum en wijze van versturing.
Het is belangrijk om tijdens het eerste gesprek te vragen wanneer de koper ten laatste de offerte wenst te ontvangen. Het is ook belangrijk te vragen op welke manier hij deze wenst te ontvangen. Tegenwoordig zijn moderne communicatiemiddelen zoals e-mail en internet niet meer weg te denken. Hierdoor kan men veel tijd besparen. Naar de tijdslimiet vragen kan veel voordelen opleveren. Indien de tijd niet zo een rol speelt,  kan men meer aandacht besteden aan de lay-out en inhoud van de offerte.

Toch blijft het aangewezen om vooral omvangrijke offerte steeds per post te versturen. Indien de klant de elektronische offerte niet afdrukt, bestaat de kans dat hij een omvangrijke offerte niet eens leest. De lay-out en het briefpapier waarop de offerte is afgedrukt kunnen een rol spelen bij de beslissing van de klant. Uiteraard is dit laatste enkel van toepassing als het briefpapier en de lay-out professioneel is. Indien je een offerte te laat verstuurd, is het mogelijk dat de beslissingnemer zijn beslissing al genomen heeft voor uw offerte per post aankomt.

4. Offertes met begeleidende brief scoren beter.
Indien de eigenlijke offerte gescheiden wordt door een begeleidende brief, maakt uw offerte meer kans tot slagen. In de begeleidende brief kunnen een aantal zaken in het licht gesteld worden of verwijzingen vermeld worden die verwijzen naar een deel in de offerte zelf. Als verkoper is het daarom belangrijk goed te weten wat de klant juist wenst. Door de begeleidende brief is het mogelijk datgene te benadrukken wat de klant  belangrijk vindt. In de begeleidende brief is het ook mogelijk om persoonlijke aanspreektitels te gebruiken zoals: Beste Mark, Geachte heer Janssen,… Hierdoor zal de klant zich persoonlijk aangesproken voelen.

5. Gebruik zo weinig mogelijk standaardteksten.
De snelste manier om een offerte op te maken is het gebruik van standaardteksten. Het gebruik hiervan is op zich niet fout maar de kans bestaat dat deze teksten niet juist afstemmen op hetgeen de klant wenst te lezen. Controleer altijd deze teksten vooraleer deze te gebruiken in de uiteindelijke offerte. Personen die dagelijks offertes opstellen moeten in gedachte houden dat de klant niet dagelijks met offertes opstellen bezig is, de klant leest ook de standaardteksten heel grondig en ervaart deze als uniek.

6. Maak de offertes niet te dik.
Probeer zoveel mogelijk offertes op te stellen die niet te dik zijn. Opsommingen lezen veel beter dan uitgebreide teksten. De klant heeft geen oog voor onnodige elementen die de offerte alleen maar dikker maken. Indien de offerte omvangrijk is, werk dan steeds met inhoudelijke verwijzingen en een inhoudsopgave met paginaverwijzing. Dit is zeker aangewezen indien technische documenten in de offerte inbegrepen zijn.

7. Maak de offerte op in de “ik” vorm.
Probeer zoveel mogelijk offertes op te stellen in de “ik” vorm. De lezer zal zich persoonlijker aangesproken voelen.

8. Laat de offerte steeds ondertekenen door de gesprekspartner/opsteller.
Laat steeds de offerte ondertekenen door de opsteller/gesprekpartner die de eisen van de klant echt goed kent. Te veel tussenpersonen kunnen leiden tot misverstanden wat de offerte niet ten goede komt. Indien een overste zijn handtekening moet plaatsen, maak dan twee exemplaren op; één voor de klant met de handtekening van de opsteller/verkoper en één voor het kantoor zelf, ondertekend door de overste voor akkoord.

9. Maak dat de adresgegevens steeds correct zijn, ken, uw contactpersonen.
Veel klanten letten op de  adressering, contactgegevens van de offerte. Indien de naam van de ontvanger, naam van het bedrijf of de adresgegevens niet kloppen, onjuist zijn of verkeerd gespeld zijn, kan dit slordig overkomen bij de klant. Noteer als verkoper/opsteller van de offerte steeds de naam van uw gesprekspartner of vraag een naamkaartje met zijn coördinaten op.

10. Plaats bij een prijsbepaling de voordelen voor de klant en gebruik positief taalgebruik.
Het benadrukken van de prijs voor goederen of diensten is niet altijd positief. Veel beter is om direct na een bepaalde prijsvoering ook de voordelen van de investering te benadrukken. Vb: Deze computers kosten 1.000 Euro / St.. – Beter is: Deze computerinvesteringen kosten 1.000 Euro / St. maar verhogen de productiviteit van uw werknemers met 15%. Probeer ook zoveel mogelijk te spreken over investeringen i.p.v. kosten en haal de voordelen voor de klant aan.

11. Maak de offerte aantrekkelijk.
Maak de offertes zoveel mogelijk aantrekkelijk door positief taalgebruik, het gebruik van kleur of vette teksten om de voordelen te benadrukken, het gebruik van illustraties, het plaatsen van het logo van uw toekomstige klant naast het logo van uw firma, het plaatsen van de contactpersonen waarvoor de offerte is opgemaakt,…

12. Volg de offerte op.
Het is heel belangrijk de offerte op te volgen. Probeer in de begeleidende brief een datum en uur te vermelden wanneer de klant zal gebeld worden i.v.m. de offerte. Indien de klant de datum vergeten was bij het terugbellen kunt U steeds vermelden dat dit wel in de begeleidende brief stond. Meestal is het maken van een nieuwe telefonische afspraak geen probleem. Probeer wel goed in te schatten wanneer een eventuele beslissing kan vallen. Ook is het belangrijk te bellen naar de klant of de offerte goed toegekomen is, er is trouwens veel tijd en energie in de offerte gestoken.

13. De beslissing.
Probeer bij een negatief antwoord van de klant hoffelijk te blijven en vraag naar het waarom van het mislopen van de opdracht. Deze informatie kan handig zijn bij de volgende offerte. Bij positief antwoord is het ook aangewezen te vragen wat de doorslag gaf.

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 19/1/2006
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent ondernemen
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 

 
  ENI ENERGIELEVERANCIER
 AUDENAERT ACCOUNTANCY - BOEKHOUDKANTOOR
ACCTS
all-round accountants- en boekhoudkantoor met een professioneel team gevestigd in Melle.
 BESPAAR ENERGIE: BEDRIJF OF KANTOOR
Bespaar op je energiefactuur !
Ontdek tips om te besparen in je bedrijf op je energie zoals elektriciteit, gas, water...
 TOOLS EN ZOEKEN
Overnames
Volg online welke bedrijven te koop staan of klaar staan om over te nemen.
Faillisementen / Oprichtingen
Welke bedrijven gingen in België vorige maand failliet en welke bedrijven werden opgericht.
Postcodes en Posttarieven
Zoek via NetOnline Belgische postcodes op en de tarieven voor briefwisseling.
Vertalen
Bent u op zoek naar een vertaling ? Via onze vertaalmodules kunt u vertalen.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z