Sponsoring: Waardevol of waardeloos?
Het is verleidelijk om als bedrijf de lokale voetbalploeg te sponsoren maar levert dit werkelijk ook wat op voor je bedrijf? In dit artikel de voordelen van sponsoring en waar je moet op letten.
Wat kan je sponsoren en wat best niet? Het eerste waar je moet op letten bij een mogelijke sponsoring is hoe groot de aanhang is van het te sponsoren project. Hier bedoel ik niet hoeveel mensen je aanspreekt maar hoeveel mensen voor of tegen het project zijn. Aan te raden is dat minimum 90 procent van de personen voor het project moeten zijn om in aanmerking te komen voor uw sponsoring. Voorbeelden van te vermijden projecten zijn:
- Politieke partijen
- Commericiële projecten
- ...
Projecten die wel perfect in aanmerking komen zijn:
- Preventie van drugsgebruik
- Gezondheid
- Alles wat te maken heeft met kinderen
- Welzijn van dieren
- Sportevenementen
- Kermissen
- Jaarbeurzen
- Tentoonstellingen
Hoeveel kost je sponsoring? Ook al weet je wat je gaat betalen voor de sponsoring, je moet ook even stil staan hoeveel je gaat betalen per persoon die je kan bereiken met je sponsoring. Om dit bedrag te bekomen deel je je totaalbedrag door het aantal personen die je kan aanspreken. Als je sponsoring 1.000 € kost en op het evenement komen 500 personen dan kost je sponsoring dus 2 € per persoon wat niet weinig is. Om aan een redelijke sponsoringprijs te komen kan je best uitgaan van een bedrag tussen 0,5 € en 1 € maar kijk steeds naar het soort evenement. Voor bijvoorbeeld een exclusieve juwelierszaak is een evenement van 50 genodigden uit het lokale bedrijfsleven interessanter dan 1000 voetbalfans ook al is het bedrag hetzelfde.
Hoe vindt je het perfecte evenement? Het vinden van een geschikt evenement is niet altijd even gemakkelijk. Je moet kijken waar je doelpubliek is en of die worden aangesproken door het evenement die je wilt sponsoren. Een goede manier om een selectie te kunnen maken is het plaatsen van een advertentie in een lokale krant. In die advertentie kan je organisatoren oproepen een sponsoringaanvraag in te dienen voor hun evenement. Deze werkwijze heeft twee voordelen: je advertentie sowieso goed gelezen en dat is altijd goed voor je naam. Normaal gezien zul je een groot aantal aanvragen binnenkrijgen wat een beter overzicht zal geven. Anderzijds kan je ook contact opnemen met lokale verenigingen wat de mogelijkheden zijn. Hebben ze binnenkort een evenement waar een sponsor welkom is? Zijn er aankopen nodig die moeten gefinancierd worden? etc...
Laat de creativiteit over aan de organisatoren! Vraag aan de organisatoren zelf om een goed sponsoringplan samen te stellen. De eenvoudigste manier is het plaatsen van een logo op drukwerk maar er kan meer, vraag dat ze voorstellen uitwerken in de zin van:
- Extra zichtbaarheid via vlaggen, spandoeken,...
- Onderdeel van het evenement genoemd naar jouw bedrijf ( De Kijper loterij, Het Voskens Visbakmoment , etc... )
- Speciale VIP ruimte voor uw genodigden of klanten
- ...
Laat je ego niet te veel geld kosten! Veel sponsoringen komen tot stand doordat de zaakvoerder hoge ogen wil slaan als hij zelf op het evenement aanwezig is. Ik ga niet beweren dat dit totaal geen rol mag spelen maar hou er steeds rekening mee hoe hard er moet gewerkt worden voor het geld dat op het evenement wordt uitgegeven. De laatste jaren zijn bijvoorbeeld veel sponsors van voetbalploegen nagekeken omdat ze enorm veel geld uitgaven aan een voetbalclub en dat daar zo goed als geen return ( extra inkomsten door het sponsoren van een event nvdr ) van kregen. Zulke zaken doen natuurlijk geen goed voor je reputatie. Let ook steeds goed op de reactie van je klanten. Als deze gaan denken: Is het dit wat hij moet ons geld doet als wij kopen bij hem? Met achterliggende gedachte dat ze door te veel betalen want je kan je zinloze sponsoring permitteren. Hou het volgende steeds in gedachten als het gaat over sponsoring:
Sponsoring is adverteren: het kost geld om meer geld op te laten brengen!
|