logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 ONDERNEMEN
Startpagina
Artikels
Kosten boekhouder
Energietips
Links
 BUSINESS LEADS
Aanbestedingen
Ontvang offertes
 ZOEKEN EN TOOLS
Btw-nummers
Btw berekenen
Overnames
Faillissementen
Gerechtelijke akkoorden
Oprichtingen
Bedrijfsinformatie
Woordenboek
Postcodes
Vertalingen
 GIDS EN TELEFOON
B2B Aankoopgids
Gele Gids Wereldwijd
Witte Gids
 ZONENUMMERS
België
Nederland
Frankrijk
Duitsland
Alle landcodes
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
De essentiŽle elementen voor een succesvol logo

De noodzaak van een goed logo wordt vaak onderschat. Samen met uw bedrijfsnaam vormt het logo een eerste indruk op de potentiŽle klant. Uit consumentenonderzoek blijkt dat de perceptie van een logo een beslissende rol speelt in de uiteindelijke keuze van de consument.

Uw bedrijfslogo is dus onontbeerlijk om een goede klantenbasis uit te bouwen en vormt een essentieel onderdeel van uw bedrijfsimago. Een bedrijf of produkt moet naar zijn consumenten toe 'spreken'. Een beeldmerk of logo zegt duizend zaken. Een logo moet de juiste visie, wijsheid, of kwaliteit uitstralen.
De consument moet ermee vertrouwd raken wanneer ze het logo herkennen. Dit is belangrijk om van bij het begin een goed logo te hebben, daar de consument er zich al dan niet in profileert of mee vertrouwt.

Het belang van een logo situeert zich dus zowel aan de kant van de producent als aan de kant van de consument. De producent bouwt een onderscheidende merkpersoonlijkheid op bij de producten of diensten waarvan de prijsstelling, de kenmerken, de distributie en de verkrijgbaarheid heel dicht bij elkaar liggen. Op die manier probeert hij voorkeur te creŽren bij de consumenten. Aan de kant van de consument vormt een logo een wegwijzer door een verwarrend ruim aanbod. Sterke logo's maken de consument bijna onbewust mogelijk om zonder moeite een beslissing te nemen als hij voor een keuze staat.

Een degelijk logo moet herkenbaar zijn, de huisstijl van uw drukwerk, eventuele bedrijfsvoertuigen, promotiemateriaal,... moet aansluiten bij de kleur en vormgeving van uw logo. Een uniek logo is de start van een succesvolle marketingstrategie, het moet uw klanten vertrouwd maken met uw zaak en associŽren met uw bedrijfsactiviteit.

Men kan 7 soorten logo's onderscheiden:

1) Naamlogo's:
Toen het merkproduct zijn intrede deed, was het
gebruikelijk dat de eigenaar van een bedrijf zijn handtekening op zijn
producten plaatste: hij hechtte letterlijk zijn naam aan de goederen. De
handtekening was een indicatie van kwaliteit, waarde en herkomst.
Naamlogostijlen zijn dus logostijlen die uniek zijn omdat ze een naam in een bepaalde grafische stijl gebruiken.
Voorbeelden: Jacqmotte, Jules Destrooper.

2) Naam/symboollogo's.
Deze logo's bestaan uit een naam in een karakteristiek lettertype, ingesloten in een eenvoudig symbool, een > cirkel, ovaal, rechthoek.
voorbeeld: Agfa, Fnac, Illy

3) Initialenlogo's.
Soms kiezen ondernemingen voor een product een ingewikkelde naam met veel woorden. Deze namen zijn vaak afgeleid van een omschrijving van wat de onderneming doet, een samenstrekking van de namen van de partners in een fusie of van de familienamen van de
stichters van de onderneming.Men komt veelal tot de conclusie dat de
nieuwe naam onhandig is en men gaat alleen de initialen gebruiken. Men probeert, o.m. door het gebruik van een aansprekende logostijl, een aantal kapitalen karakter te geven en onderscheidend ter maken.
Voorbeeld: Lernout & Hauspie (L&H)

4) Picturale naamlogo's
waarin de naam van het product of organisatie een opvallend en belangrijk onderdeel van de logostijl vormt, maar waarin de totale logostijl heel opvallend is. Zelfs als het logo u wordt voorgelegd met een andere naam er in, is het nog steeds duidelijk het logo van zijn eigenaar.
Voorbeeld: Marlboro, Nike

5) Associatieve logo's.
Deze zijn vrijstaande logo's: ze bevatten meestal geen product- of bedrijfsnaam, maar hebben een directe associatie met de naam, het product of werkterrein. Het zijn dus eenvoudige en direct visuele woordspelingen.
Voorbeeld: RUG, Pelikan, Evian

6) Zinspelende logo's.
Hier is het verband tussen naam en logo niet even direct als de associatieve logo's. Voor de meerderheid van het publiek gaat de betekenis verloren.

7) Abstracte logo's:
deze heeft met de betekenis niets met de naam of product te maken.
Het logo werd ontwikkeld door een ontwerper die carte blanche kreeg.

Besluit:

De drie essentiŽle elementen die nodig zijn om de juiste boodschap van een product of bedrijf over te brengen zijn: NAAM+LOGO+COMMUNICATIE

Het logo is hťt essentiŽle in deze identiteit. Er worden 4 elementaire
zaken onderscheiden voor een succesvol logo, nl NAAM, TYPOGRAFIE, KLEUR, EN SYMBOOLELEMENT.

Elk van deze zaken moet uitvoerig bestudeerd worden.

Een juiste compositie van deze vier essentiŽle elementen is vitaal voor
een juiste communicatie met de consument.
Krachtige bedrijfnamen of merken, gecombineerd met een origineel (t.t.z. uniek) tijdloos logo zijn het begin van het succes.

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 14/7/2004
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent ondernemen
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 

 
  ENI ENERGIELEVERANCIER
 AUDENAERT ACCOUNTANCY - BOEKHOUDKANTOOR
ACCTS
all-round accountants- en boekhoudkantoor met een professioneel team gevestigd in Melle.
 BESPAAR ENERGIE: BEDRIJF OF KANTOOR
Bespaar op je energiefactuur !
Ontdek tips om te besparen in je bedrijf op je energie zoals elektriciteit, gas, water...
 TOOLS EN ZOEKEN
Overnames
Volg online welke bedrijven te koop staan of klaar staan om over te nemen.
Faillisementen / Oprichtingen
Welke bedrijven gingen in België vorige maand failliet en welke bedrijven werden opgericht.
Postcodes en Posttarieven
Zoek via NetOnline Belgische postcodes op en de tarieven voor briefwisseling.
Vertalen
Bent u op zoek naar een vertaling ? Via onze vertaalmodules kunt u vertalen.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z