Wat zijn de grote voordelen van telemarketing ?
Telemarketing is een krachtig en doeltreffend middel, niet alleen om nieuwe klanten te werven maar ook om bestaande klanten te fideliseren en er nieuwe producten aan te verkopen. Zowel in B2B (om, bijvoorbeeld afspraken te beleggen, voor uw verkopersteam) als in B2C (om nieuwe verkopen te lanceren bij bestaande klanten) heeft Telemarketing vele voordelen:
Doeltreffend: Een telehandler kan met 6 à 8 prospecten per uur een commercieel gesprek hebben.
Toegankelijk: Een prospect luistert gemakkelijker naar een commercieel gesprek over telefoon dan dat hij zijn voordeur opendoet.
Rechtstreeks contact: Dankzij Telemarketing, kan rechtstreeks een dialoog opgebouwd worden met de klant. Dit in tegenstelling tot een eenvoudige mailing: hierdoor kan onmiddellijk ingespeeld worden op zijn behoeftes en kunnen vragen en tegenwerpingen onmiddellijk behandeld worden.
Persoonlijk contact: Elke verkoopsbenadering is aangepast aan het profiel van de klant. Zo kan de offerte op maat worden gemaakt in functie van zijn behoeftes en moet men niet grijpen naar een uniek en standaard aanbod.
Informatiebron: Dankzij het onmiddellijk contact en de dialoog met de klant, krijgt u nuttige informatie: zo komt u te weten waarom een klant niet koopt. Op basis van deze informatie kunt u uw offerte aanpassen en verbeteren.
Flexibiliteit: In telemarketing zijn er een heleboel invalshoeken: prospectie, opmaak van offertes, rechtstreekse verkoop, beleggen van afspraken, recuperatie van klanten, terugvorderen van betalingen, …
Telemarketing kan ook gebruikt worden als ondersteunend middel voor uw andere marketing campagnes:
Mailingcampagne: Een oproep naar uw klanten die nog niet spontaan gereageerd hebben zal uw commerciële resultaten positief beïnvloeden.
Radio-, TV-campagne, mailing: spoor de klant aan zelf te bellen door een telefoonnummer op te geven.
Zoals u ziet biedt de telefoon, een vorm van communicatie waarmee u reeds heel vertrouwd bent, een waaier aan mogelijkheden.
Een aangename stem die u, per telefoon, in een mum van tijd een bijzonder aantrekkelijk voorstel doet. Een voorstel dat u vrij bent te weigeren. Maar u kunt er ook op ingaan! U kunt inhaken… of u kunt u laten verleiden!
|