logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 AUTO & MOBILITEIT
Startpagina
Artikels
Links
 AUTO
Auto tweedehands
Autoonderdelen
 ACTUALITEIT
Autonieuws
Verkeersinformatie
Smogalarm
 SERVICES
Autoleasing
Autofinanciering
Autoverzekering
Gps & Autonavigatie
 TOOLS EN ZOEKEN
Routeplanner
Afstand ts steden
Brandstofprijzen
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Aanhangwagen, trialer of oplegger kopen? Waarop letten?

Aandachtspunten bij aanhangwagens
Er zijn veel factoren waar je rekening mee moet houden als je een aanhangwagen wil kopen. Een van de eerste overwegingen is een gevestigde producent van aanhangwagens kiezen. Voor bijna alles geldt tegenwoordig: je krijgt meestal waarvoor je betaalt. Zoek daarom de beste oplegger die je je kan veroorloven.

Beslissen welk type trailer je nodig hebt af in overeenstemming met het voorziene gebruik helpt je bij het beperken van het aantal producenten. Er zijn immers opleggers voor haast elk denkbare type vracht: van motoren over paarden tot concessies.

Na het kiezen van de producent moet je berekenen hoe groot je aanhangwagen dient te zijn. Aanhangwagens zijn in verschillende breedtes en lengtes verkrijgbaar. Kies je een gesloten trailer, dan moet je ook uitzoeken hoe hoog de vrachtruimte moet zijn. Als je van plan bent om veel tijd door te brengen in de oplegger, dan kies je best een exemplaar dat voldoende hoog is, zodat je niet altijd je nek of je rug moet buigen als je erin staat.

Open of gesloten trailers / aanhangwagens
De volgende stap bij de keuze van een aanhangwagen is bepalen of je een open of een gesloten vrachtruimte nodig hebt. Een open oplegger wordt natuurlijk blootgesteld aan de weerelementen. Als dit geen probleem vormt, dan kan je een open aanhangwagen kiezen die tevens de meest economische oplossing biedt. Voor open trailers mag je rekenen op een aankoopprijs die varieert tussen 700 euro en 2700 euro.

Een ander voordeel van open opleggers is het gewicht. Open aanhangwagens zijn doorgaans lichter en aerodynamischer dan gesloten aanhangwagens.

Gesloten opleggers bieden meer bescherming dan een open trailer; niet alleen tegen regen, wind en andere natuurelementen, ook tegen ongewenste bezoekers. Je kan dit type aanhangwagen immers afsluiten. Gesloten aanhangwagens kosten een pak meer dan open aanhangwagens: de prijzen variëren van 1500 euro tot 5500 euro, al zijn er nog veel duurdere exemplaren verkrijgbaar.

Aanhangwagen met enkele of dubbele as
Eens je beslist hebt of je een open of gesloten aanhangwagen koopt, moet je een keuze maken tussen een oplegger met een enkelvoudige of dubbele as, eventueel zelfs 3 of 4 assen.

Trailers met een enkele as hebben met andere woorden slechts één as die het gewicht draagt. Ze zijn verkrijgbaar met en zonder remmen, al zijn de meeste open of gesloten exemplaren met één as trailers zonder remmen. Enkel als je meer dan 1400 kilogram wil trekken, moet je trailerremmen ernstig in overweging nemen.

Een vracht die zwaarder is dan 1400 kilogram, wordt best getrokken door een aanhangwagen met een dubbele as, of die nu open of gesloten is. Het gewicht wordt dan verspreid over twee dragende assen. Doorgaans beschikken deze trailers over bladveren of een torsiestang met onafhankelijke ophangpunten. Op die manier kunnen ze nauwkeuriger voortgetrokken worden over oneffen wegdekken. Bij opleggers met een dubbele as raadt men de plaatsing van remmen aan.

Toegangsmogelijkheden bij opleggers
Als je kiest voor een gesloten trailer, moet je bepalen of je een achterdeur met enkele uitklapbare of dubbele deur verkiest. Je keuze wordt daarbij grotendeels bepaald door de vracht die je wil vervoeren. Als je bijvoorbeeld een motor, racewagen of ander voertuig wil trekken, dan is een enkele deur die je uitklapt en vervolgens een hellend platform vormt, veel gemakkelijker bij het laden en afladen. Let er in dat geval wel op dat de deur springveren heeft, aangezien sommige deuren erg zwaar kunnen zijn. Ook als je meubels of andere zware spullen moet trekken waarbij een dolly nodig is voor het aan- en afladen, is een enkele deur handiger.

Als je de trailer daarentegen erg vaak zal gebruiken en vaak in en uit zal lopen, dan kan een hellend platform eerder omslachtig worden. In dat geval zijn dubbele deuren handiger om de trailer te betreden: je opent dan de deuren, je stapt in, neemt het voorwerp dat je nodig hebt, stapt eruit en sluit de deur. Vergeleken met een hellend platform dat je telkens moet neerlaten, is dat heel wat minder omslachtig.  Veel fabrikanten zijn zich hiervan bewust, waardoor er nieuwe modellen op de markt verschenen met een hellend platform achteraan én een zijdelingse deur.

Aanhangwagens en remmen
Op het vlak van remsystemen zijn er verschillende mogelijkheden bij opleggers. Een elektrische remsysteem is het meest voorkomende type remsysteem bij trailers vandaag de dag. Dit verbindt het remsysteem van het sleepvoertuig met het remsysteem van de oplegger. In het sleepvoertuig plaatst men dan een controlemechanisme en regulateur voor de remmen. De regulator meet de remkracht van het sleepvoertuig en activeert vervolgens de remmen van de aanhangwagen.

Een hydraulisch remsysteem bestaat uit een aandrijvende cilinder die meestal geïntegreerd is in het verbindingsstuk van de trailer. Dit type remmen is duurder dan elektrische remmen. Je hebt er meestal alleen behoefte aan als je verschillende sleepvoertuigen hebt die elk een aparte remregulator nodig hebben.

Doorgaans geeft men de voorkeur aan elektrische remmen boven hydraulische remmen omdat hun werking onafhankelijk van het voertuig plaatsvindt. Stel dat het sleepvoertuig om de een of andere reden zijn remmen verliest, dan is de vaartvermindering niet groot genoeg om de remmen te activeren. Bij elektrische remmen moet de bestuurder de regulator zelf activeren zodat de trailer volledig tot stilstand komt.

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 31/3/2009
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent auto & mobiliteit
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 
 AUTONIEUWS
De XML file kon niet ingelezen worden.
 TWEEDEHANDS AUTO'S ISM HEBBES
Tweedehands Audi Tweedehands Alfa Romeo
Tweedehands Citroën Tweedehands BMW
Tweedehands Fiat Tweedehands Chevrolet
Tweedehands Ford Tweedehands Jaguar
Tweedehands Honda Tweedehands Land Rover
Tweedehands Hyundai Tweedehands Mercedes
Tweedehands KIA Tweedehands Nissan
Tweedehands Mazda Tweedehands Opel
Tweedehands Mini Tweedehands Porsche
Tweedehands Peugeot Tweedehands Skoda
Tweedehands Renault Tweedehands Toyota
Tweedehands Seat Tweedehands Volvo
Tweedehands Volkswagen  
 AUTO FINANCIERING - AUTO VERZEKERING
persoonlijke leningen
Autofinanciering belgie
Op zoek naar een goedkope autofinanciering ? Gratis offerte voor uw auto! Autofinanciering
Autoverzekering
Op zoek naar een goedkope autoverzekering ? gratis autoverzekering offerte voor uw auto aan ! Autoverzekering
 AUTOZOEKERTJES - TWEEDEHANDS AUTO
Tweedehands wagens
Op zoek naar geschikte occasiewagens, tweedehands wagen of autozoekertjes?
 TOOLS & ZOEKEN
Autonieuws
Ontdek artikels en beschrijvingen van de nieuwste wagens op de Belgische markt.
Routeplanner
Bepaal de korste en de snelste route tussen vertrek en aankomst of plan uw route uit.
Afstand tussen steden
Wat is de afstand in vogelvlucht tussen de belangrijkste steden van Europa ?
Verkeersinformatie
Wat is de actuele verkeersinformatie in België, Frankrijk en Europa.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z