logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 AUTO & MOBILITEIT
Startpagina
Artikels
Links
 AUTO
Auto tweedehands
Autoonderdelen
 ACTUALITEIT
Autonieuws
Verkeersinformatie
Smogalarm
 SERVICES
Autoleasing
Autofinanciering
Autoverzekering
Gps & Autonavigatie
 TOOLS EN ZOEKEN
Routeplanner
Afstand ts steden
Brandstofprijzen
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Roetfilters voor dieselwagens

Schadelijke dieseluitlaatgassen
Veel automobilisten geven de voorkeur aan een wagen met een dieselmotor. Met de huidige brandstofprijzen is het immers veel voordeliger om de brandstoftank van je auto te vullen met goedkopere diesel in plaats van benzine. Maar er is ook een keerzijde aan de medaille: dieseluitlaatgassen zijn namelijk veel schadelijker voor het milieu dan benzine-uitlaatgassen. Ondanks het luchtoverschot dat een dieselmotor in werking gebruikt, bevatten de uitlaatgassen van dieselwagens de volgende vervuilende stoffen:

  • Koolmonoxide
  • Onverbrande koolwaterstoffen
  • Stikstofoxide
  • Zwaveldioxide
  • Roetdeeltjes

Roet op zich is eigenlijk niet zo gevaarlijk voor de volksgezondheid. Men gaat echter van de veronderstelling uit dat roetdeeltjes dragers zijn van schadelijke stoffen. Bovendien dragen deze piepkleine deeltjes bij tot de concentratie fijn stof in de lucht. Deze vorm van luchtvervuiling is nefast voor ons leefmilieu.

Oorzaken van roetdeeltjes
Hoe ontstaan roetdeeltjes eigenlijk? Meerdere factoren hebben een invloed op de vorming van roetdeeltjes zoals:

  • Brandstofkwaliteit
  • Gedeeltelijke brandstofverbranding
  • Toestand van de motor
  • Dieselinspuitsysteem

Roetfilter voor roetdeeltjes
De uitstoot van roetdeeltjes bij dieselmotoren verminderen, kan. Dan moet je je dieselwagen wel uitgerust worden met een roetfilter. Zo kan je de uitstoot van roet met 30 95 procent terugdringen. Idealiter bedraagt de roetuitstoot 0,001 gram per kilometer of zelfs minder.

Momenteel maken roetfilters nog geen deel uit van de verplichte configuratie van dieselwagens. Wie een roetfilter laat plaatsen, wordt daarom beloond in de vorm van een subsidie.

Vanaf 1 januari 2008 moeten dieselmotoren uitgerust zijn met een roetfilter, overeenstemmend met de nieuwe Europese wetgeving.

Werking van roetfilters
Hoe werkt een roetfilter? Een roetfilter wordt vervaardigd uit keramische materialen: silicium koolstof, sintermetaal, metaalgaas of -plaat bijvoorbeeld. Deze fungeert als een geleider voor de uitlaatgassen en bouwt men in in het uitlaatsysteem van de dieselwagen. Uitgestoten roetdeeltjes blijven bijgevolg achter in de roetfilter: ze kleven tegen de porin van het filtermateriaal.

Van tijd tot tijd vindt er een zelfontbranding van de door de filter opgevangen roetdeeltjes plaats in enkele minuten tijd: de zelfreinigende functie van de filter als het ware.

Gesloten, open en halfopen filtersystemen
De regeneratie of het verbranden van de roetdeeltjes kent verschillende systemen:

Gesloten systeem - De boordcomputer van de dieselwagen bevat sensoren die controleren en regelen wanneer de verbranding van de roetdeeltjes plaatsvindt. Ze kunnen haast alle roetdeeltjes filteren. Hiervoor wordt de temperatuur van de uitlaatgassen verhoogd, vaak in combinatie met een verlaging van de ontstekingstemperatuur van roet via een oxidatiekatalysator die het gehalte stikstofdioxide verhoogt of door de brandstof aan te vullen met ceriumoxide cerine. Aangezien een gesloten systeem aanpassingen van de motor vereist, gebruikt men het vooral bij nieuwe dieselauto's.

Halfopen systeem - Er is geen sprake van een verhoging van de uitlaatgastemperatuur, noch wordt het systeem aangestuurd met behulp van de boordcomputer. Het gevolg is een lagere effectiviteit waarbij slechts 30 70 procent van de roetdeeltjes vernietigd wordt. Bestaande dieselauto's kun je met een halfopen systeem uitrusten.

Open systeem - Ook bij een open systeem is er geen sprake van een verhoging van de uitlaatgastemperatuur, noch wordt het systeem aangestuurd met behulp van de boordcomputer. Het gevolg is ook nu een lagere effectiviteit waarbij slechts 30 70 procent van de roetdeeltjes vernietigd wordt. Ook open systemen kan je laten inbouwen in een bestaande dieselwagen.

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 31/3/2009
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent auto & mobiliteit
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 
 AUTONIEUWS
De XML file kon niet ingelezen worden.
 TWEEDEHANDS AUTO'S ISM HEBBES
Tweedehands Audi Tweedehands Alfa Romeo
Tweedehands Citroën Tweedehands BMW
Tweedehands Fiat Tweedehands Chevrolet
Tweedehands Ford Tweedehands Jaguar
Tweedehands Honda Tweedehands Land Rover
Tweedehands Hyundai Tweedehands Mercedes
Tweedehands KIA Tweedehands Nissan
Tweedehands Mazda Tweedehands Opel
Tweedehands Mini Tweedehands Porsche
Tweedehands Peugeot Tweedehands Skoda
Tweedehands Renault Tweedehands Toyota
Tweedehands Seat Tweedehands Volvo
Tweedehands Volkswagen  
 AUTO FINANCIERING - AUTO VERZEKERING
persoonlijke leningen
Autofinanciering belgie
Op zoek naar een goedkope autofinanciering ? Gratis offerte voor uw auto! Autofinanciering
Autoverzekering
Op zoek naar een goedkope autoverzekering ? gratis autoverzekering offerte voor uw auto aan ! Autoverzekering
 AUTOZOEKERTJES - TWEEDEHANDS AUTO
Tweedehands wagens
Op zoek naar geschikte occasiewagens, tweedehands wagen of autozoekertjes?
 TOOLS & ZOEKEN
Autonieuws
Ontdek artikels en beschrijvingen van de nieuwste wagens op de Belgische markt.
Routeplanner
Bepaal de korste en de snelste route tussen vertrek en aankomst of plan uw route uit.
Afstand tussen steden
Wat is de afstand in vogelvlucht tussen de belangrijkste steden van Europa ?
Verkeersinformatie
Wat is de actuele verkeersinformatie in België, Frankrijk en Europa.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z